Βασική Νοσηλευτική - Θεωρία, Εκπαίδευση, Εφαρμογή - page 15

Βασική Νοσηλευτική
54
Πίνακας 3.3
Τύποι αναπνοής.
Άπνοια
Πλήρης καταστολή της αναπνοής.
Δύσπνοια
Υποκειμενικό αίσθημα δυσκολίας στην
αναπνοή.
Ταχύπνοια
Συχνή και επιπόλαιη αναπνοή που συνήθως
παρατηρείται σε εμπύρετα νοσήματα.
Βραδύπνοια
Αραιή και επιπόλαιη αναπνοή.
Υπεραερισμός
Αυξημένη συχνότητα και βάθος αναπνοών.
Υποαερισμός
Μειωμένη συχνότητα και βάθος αναπνοών.
Αναπνοές
Cheyne-Stokes
Εναλλασσόμενες περίοδοι βαθέων και ταχέων
αναπνοών ακολουθούμενες από περιόδους
άπνοιας, με ρυθμικές αναπνοές.
Αναπνοές Biot
Αναπνοές ποικίλου βάθους και συχνότητας,
ακολουθούμενες από περιόδους άπνοιας, με
άρρυθμες αναπνοές.
Αναπνοή
Kussmaul
Ρυθμικές βαθιές εισπνοές και εκπνοές με
απόπνοια «οξόνης».
Αναπνοή
Αναπνοή είναι η πρόσληψη και χρησιμοποίηση του οξυγό-
νου και η παραγωγή και αποβολή του διοξειδίου του άνθρα-
κα από τα κύτταρα και γενικότερα από τον οργανισμό. Η συ-
χνότητα των αναπνοών στους ενήλικες είναι 14 - 20 αναπνο-
ές / λεπτό, ενώ στα παιδιά φυσιολογικά είναι συχνότερες.
Οι τύποι της αναπνοής φαίνονται στον
πίνακα 3.3
.
Βέλτιστη Πρακτική στη Λήψη Αναπνοών
Στη βιβλιογραφία αναφέρεται δυνητική ανακρίβεια στη
λήψη των αναπνοών, με πολλούς ερευνητές να αναφέ-
ρουν ότι χωρίς στηθοσκόπιο μπορούν να καταμετρη-
θούν σωστά μόνο οι εισπνοές με μεγάλες ποσότητες
αέρα ενώ αντίθετα, χωρίς στηθοσκόπιο οι μικρότερες
αναπνοές είναι πιθανόν να χαθούν.
Έρευνα που πραγματοποιήθηκε αναφορικά με τη με-
ταβλητότητα του αναπνευστικού ρυθμού σε παιδιά ηλι-
κίας κάτω των 5 ετών, συγκρίνοντας τη μέτρησή τους
με ηλεκτρονικό μηχάνημα και με το χέρι, με κοινή χρο-
νική περίοδο καταμέτρησης τα 30 και τα 60 δευτερό-
λεπτα, κατέληξε πως η καταμέτρηση των αναπνοών σε
χρονική περίοδο 60 δευτερολέπτων είναι πιο ακριβής.
Στην ίδια μελέτη αναφέρεται ότι παράγοντες όπως οι
λοιμώξεις του ανώτερου αναπνευστικού και η ηλικία
2 - 11 μηνών, αυξάνουν τη μεταβλητότητα του αναπνευ-
στικού ρυθμού. Προκειμένου να ελαχιστοποιηθεί αυτή
η μεταβλητότητα, προτείνεται η αναπνοή να αξιολογεί-
ται μέσα σε χρονική περίοδο 60 δευτερολέπτων ή με δυο
υπολογισμούς των 30 δευτερολέπτων.
Ο Αριθμός των Αναπνοών ως Δείκτης
Βαρύτητας της Ασθένειας
Αν και η λήψη των αναπνοών φαίνεται να είναι περιο-
ρισμένης αξίας ως δείκτης βαρύτητας της ασθένειας,
υπάρχει έρευνα η οποία κατέδειξε την σημαντικότητά
της στον εντοπισμό οξείας αναπνευστικής δυσλειτουρ-
γίας σε μετεγχειρητικούς ασθενείς. Σε άλλη ερευνητι-
κή μελέτη που πραγματοποιήθηκε σε παιδιά αναφέρε-
ται ότι ο αριθμός των αναπνοών είναι αντιστρόφως ανά-
λογος της ηλικίας του παιδιού, δηλαδή όσο μικρότερη εί-
ναι η ηλικία του παιδιού, τόσο μεγαλύτερος είναι ο αριθ-
μός των αναπνοών του, ενώ από την ηλικία των 8 ετών και
μετά, η συχνότητα των αναπνοών αγγίζει το φυσιολογικό
εύρος τιμών των ενηλίκων.
Συμπερασματικά, η λήψη των αναπνοών
(Δεξιότητα 3.6)
δεν πρέπει να χρησιμοποιείται μεμονωμένα από τα υπό-
λοιπα ζωτικά σημεία ως μέτρο βαρύτητας της ασθένει-
ας. Η βέλτιστη δε, μέθοδος υπολογισμού των αναπνοών
έχει ως εξής:
Η λήψη αναπνοών πρέπει να γίνεται σε ένα ολόκληρο
λεπτό με τη χρήση στηθοσκοπίου στην παιδιατρική
και ιδίως στα νεογνά όταν οι αναπνοές είναι γρήγο-
ρες προκειμένου να διασφαλιστεί ότι υπολογίζονται
όλες οι αναπνοές.
Η λήψη των αναπνοών πρέπει να γίνεται όταν ο ασθε-
νής βρίσκεται σε κατάσταση ηρεμίας, αποφεύγοντας
τις περιόδους του stress.
Υλικό
Ρολόι με δείκτες ή ψηφιακό ρολόι. Πράσινο στυλό. Θερμομετρικό διάγραμμα.
Εφαρμογή
ΕΝΕΡΓΕΙΑ
ΑΙΤΙΟΛΟΓΗΣΗ
1. Ενώ τα δάκτυλά σας ψηλαφούν την κερκιδική αρτηρία για
τη λήψη των σφύξεων, κι αφού έχετε ολοκληρώσει τη λήψη,
παρατηρήστε τις αναπνοές του ασθενή, διατηρώντας τα δάκτυλά
σας πάνω στην κερκιδική αρτηρία (Εικόνα Α).
Για την αποφυγή αλλαγής του ρυθμού των αναπνοών, σε περίπτωση
που ο ασθενής αντιληφθεί ότι τις μετράτε, αφού μπορεί να ελέγξει εν
μέρει τον αριθμό και το εύρος των αναπνοών του.
Δεξιότητα 3.6
Αξιολόγηση της αναπνοής.
(συνεχίζεται)
1...,5,6,7,8,9,10,11,12,13,14 16,17,18,19,20,21,22,23,24,25,...30
Powered by FlippingBook