Όπως γνωρίζετε, σύμφωνα με το άρθρο 50 του Νόμου 4368/2016 όπως τροποποιήθηκε πολύ πρόσφατα δια του Νόμου 4461/2017: «…3. Καταργούνται όλες οι διατάξεις, γενικές και ειδικές, που ρυθμίζουν θέματα μετατάξεων του νοσηλευτικού, παραϊατρικού και λοιπού προσωπικού, πλην των ιατρών Ε.Σ.Υ., μεταξύ των Φορέων Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Φ.Π.Υ.Υ.) των Δ.Υ.Πε., πλην των διατάξεων των άρθρων 69, 70 και 72 του ν. 3528/2007 (Α’ 26) και του άρθρου 71 του ν. 3918/2011(Α’ 31). 4. Οι μετατάξεις του ως άνω προσωπικού, που βρίσκονται στην ίδια Δ.Υ.Πε, γίνονται με αποφάσεις του Διοικητή της Υ.Πε. Οι μετατάξεις του προσωπικού μιας ΔΥ.Πε. σε Φ.Π.Υ.Υ. άλλης Δ.Υ.Πε, γίνονται με κοινή απόφαση των Διοικητών των αντίστοιχων Υ.Πε., μετά από γνώμη των αρμόδιων Υπηρεσιακών Συμβουλίων, χωρίς να απαιτείται η έγκριση της Π.Υ.Σ. που προβλέπει η παρ. 1 του άρθρου 68 του ν. 4002/2011 (Α’180). Σε περίπτωση διαφωνίας των Διοικητών των Υ.Πε., για την μετάταξη αποφασίζει ο Υπουργός Υγείας….7. Δεν επιτρέπεται απόσπαση, μετάταξη ή μετάθεση του προσωπικού, πλην των ιατρών του Ε.Σ.Υ., των Φορέων Παροχής Υπηρεσιών Υγείας (Φ.Π.Υ.Υ.) των Δ.Υ.Πε., πριν παρέλθουν πέντε (5) έτη από το διορισμό ή από προηγούμενη μετάταξη ή μετάθεση, με εξαίρεση τις περιπτώσεις απόσπασης ή μετάταξης για λόγους συνυπηρέτησης με σύζυγο, ένστολο ή μη, απόσπασης ή μετάταξης σε παραμεθόριες περιοχές, αμοιβαίας μετάταξης ή μετάθεσης, καθώς και απόσπασης, μετάθεσης ή μετάταξης για λόγους υγείας του/της υπαλλήλου, του/ της συζύγου του/της ή των τέκνων του/της».
Δυνάμει ρητής εξουσιοδότησης του ανωτέρω άρθρου στο ΦΕΚ Β 839/30-3-2016 δημοσιεύθηκε η υπ’ αριθ. Α2β/Γ.Π.οικ.22225 απόφαση του Υπουργού Υγείας, η οποία, αναφορικά με τις μετατάξεις, αναφέρει μεταξύ άλλων: «Δεν επιτρέπεται η μετάταξη του προσωπικού πριν παρέλθουν πέντε (5) έτη από το διορισμό ή από προηγούμενη μετάταξη ή μετάθεση. Κατ’ εξαίρεση, επιτρέπεται η μετάταξη για λόγους συνυπηρέτησης με σύζυγο, ένστολο ή μη, η μετάταξη σε παραμεθόριες περιοχές, η αμοιβαία μετάταξη, καθώς και η μετάταξη για λόγους υγείας του μετατασσόμενου, του/της συζύγου του, των τέκνων του, οι οποίοι αποδεικνύονται από σχετικές ιατρικές γνωματεύσεις, ακόμα και αν ο ενδιαφερόμενος υπάλληλος δεν έχει συμπληρώσει πενταετία από τον διορισμό ή από προηγούμενη μετάταξη ή μετάθεση. Επίσης, η πενταετία δεν ισχύει για τις περιπτώσεις μετατάξεων που πραγματοποιούνται βάσει των διατάξεων των άρθρων 69 και 70 του Ν. 3528/2007…»
Από τις ανωτέρω διατάξεις που είναι ειδικές και κατισχύουν οποιασδήποτε άλλης γενικής διάταξης, προκύπτει ότι η αμοιβαία μετάταξη πραγματοποιείται και πριν να παρέλθουν πέντε έτη από το διορισμό του υπαλλήλου.
Από τη διάταξη δε της παραγράφου 3 του άρθρου 50 συνάγεται σαφώς ότι ειδικώς για τις μετατάξεις του νοσηλευτικού προσωπικού καταργούνται όλες οι γενικές και οι ειδικές διατάξεις που τυχόν ρύθμιζαν το εν λόγω ζήτημα πλην των διατάξεων των άρθρων 69, 70 και 72 του ν. 3528/2007 (Α’ 26) και του άρθρου 71 του ν. 3918/2011(Α’ 31).
Μεταξύ των ως άνω καταργούμενων γενικών διατάξεων αναγκαστικώς συμπεριλαμβάνονται και οι διατάξεις του άρθρου 73 παρ. 1 του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα, που θέτουν το κώλυμα της διετίας από τον διορισμό.
Από τον συνδυασμό των ανωτέρω δύναται επομένως να υποστηριχθεί, ότι είναι εφικτή η διενέργεια αμοιβαίας μετάταξης μεταξύ νοσηλευτών ακόμη και προ της συμπλήρωσης διετούς δοκιμαστικής υπηρεσίας.
Άλλωστε, δια της υπ’αριθ. Α2β/Γ.Π. 40032/ 8-7-2016 εγκυκλίου του Υπουργείου Υγείας με την οποία παρέχονται διευκρινήσεις για τη διαδικασία αποσπάσεων του επιστημονικού, νοσηλευτικού και λοιπού προσωπικού των Φ.Π.Υ.Υ. των Δ.Υ.Πε, εισάγεται εξαίρεση από τον περιορισμό της διετίας για τις αποσπάσεις υπαλλήλων για συνυπηρέτηση, με ένστολο ή σε παραμεθόριο περιοχή οι οποίες ρητά προβλέπεται ότι μπορούν να διενεργούνται και πριν την παρέλευση της διετίας από τον διορισμό.
Δεδομένου ότι οι αμοιβαίες μετατάξεις περιλαμβάνονται στην απαρίθμηση της ιδίας παραγράφου (7) του άρθρου 50 του Νόμου 4368/2016, είναι δυνατόν να γίνει ανάλογη ερμηνεία και για την αμοιβαία μετάταξη δοκίμου υπαλλήλου, η οποία δύναται να πραγματοποιηθεί και κατά τη δοκιμότητα.
Είναι δε γεγονός ότι ο αμοιβαίος χαρακτήρας των επίμαχων μετατάξεων, ήτοι η συναπόφαση δύο υπαλλήλων όπως μεταταχθούν ταυτόχρονα ο ένας εις την οργανική θέση του άλλου, πληρουμένων βέβαια των λοιπών προϋποθέσεων περί της ίδιας κατηγορίας και της κατοχής των απαιτουμένων τυπικών προσόντων, συνηγορούν υπέρ της αποδοχής της άποψης ότι η μετάταξη αυτή πραγματοποιείται και κατά τη δοκιμαστική περίοδο.
Επιπροσθέτως, η αμοιβαία ταυτόχρονη μετάταξη ουδέν πρόβλημα δημιουργεί στην οργάνωση και λειτουργία των φορέων προέλευσης και υποδοχής, καθώς δεν μεταβάλλεται η σύνθεση του προσωπικού ή του προγράμματος των Υπηρεσιών. Είναι απόλυτα βέβαιο ότι δεν συντρέχει περίπτωση αποδυνάμωσης των Νοσηλευτικών Υπηρεσιών σε νοσηλευτικό προσωπικό, δεδομένου ότι ένας Νοσηλευτής αποχωρεί και ένας προσέρχεται την ίδια ακριβώς ημέρα και κανένα πρόβλημα δεν δημιουργείται στην εύρυθμη λειτουργία τους.
Συνεπεία των ανωτέρω θεωρούμε ότι είναι απόλυτα νόμιμη και δυνατή η πραγματοποίηση αμοιβαίας μετάταξης δοκίμων υπαλλήλων .
Επειδή εν προκειμένω αυτή η δυνατότητα δεν συνάγεται απευθείας εκ του Νόμου αλλά μόνον ερμηνευτικώς και έχουν παρατηρηθεί πολλά φαινόμενα αδικαιολόγητης απόρριψης αιτημάτων αμοιβαίας μετάταξης λόγω δοκιμότητας ενός ή και των δύο αιτούντων υπαλλήλων.
Επειδή τα συνταγματικά και από διεθνείς συμβάσεις δικαιώματα των Νοσηλευτών ήδη, που έχουν θιγεί ανεπανόρθωτα με την εκ νέου επιμήκυνση (σε πέντε έτη) του χρονικού ορίου από το διορισμό ή τη μετάταξη μετά το οποίο επιτρέπονται οι υπηρεσιακές μεταβολές του νοσηλευτικού προσωπικού (που είχε καταργηθεί δια του άρθρου 54 του Νόμου 4223/2013), παραβιάζονται εκ νέου και μάλιστα χωρίς να συντρέχει ουδείς λόγος δημοσίου συμφέροντος ή άλλος.
Επειδή με την ανωτέρω διάταξη ως έχει σήμερα εισάγεται μη αναγκαία εξαίρεση από αρχή της ισότητος.
Επειδή τα προβλήματα του ΕΣΥ δεν είναι δικαιοπολιτικά ανεκτό να επιχειρείται να επιλύονται δια της «θυσίας» των ίδιων των επιστημόνων που το υπηρετούν, μέσω της εξαίρεσης κατηγοριών υπαλλήλων από την κινητικότητα, χωρίς τη θέσπιση άλλης ρύθμισης.
Επειδή η κατάφωρη παραβίαση των συνταγματικά και από διεθνείς συμβάσεις κατοχυρωμένων δικαιωμάτων των Νοσηλευτών δεν αποτελεί λύση, αλλά εξουθένωση και απαξίωση ενός κλάδου επιστημόνων.
Επειδή είναι επιβεβλημένη η νομοθετική κατοχύρωση της εξαίρεσης της αμοιβαίας μετάταξης υπαλλήλων του νοσηλευτικού προσωπικού από τον χρονικό περιορισμό και της διετίας από το διορισμό του υπαλλήλου.
ΣΥΝΕΠΕΙΑ ΤΩΝ ΑΝΩΤΕΡΩ, υπερασπιζόμενοι τα δικαιώματα χιλιάδων μελών μας που δικαιούνται να μεταταγούν στον τόπο καταγωγής και κατοικίας τους ή στον τόπο της οικογενειακής τους εστίας, σας καλούμε όπως:
- Προβείτε σε κάθε απαιτούμενη ενέργεια για την τροποποίηση της παραγράφου 7 του άρθρου 50 του Νόμου 4368/2016 με την προσθήκη της φράσης «που επιτρέπεται να πραγματοποιείται και κατά τη δόκιμη περίοδο του υπαλλήλου» αμέσως μετά τη φράση: «Κατ΄εξαίρεση…η αμοιβαία μετάταξη».
- Στο μεσοδιάστημα, όπως εκδώσετε άμεσα εγκύκλιο προς τις αρμόδιες ΥΠΕ για την αποδοχή των υποβληθέντων ή υποβαλλομένων αιτημάτων αμοιβαίας μετάταξης όταν ο ένας ή και οι δύο αιτούντες είναι δόκιμοι υπάλληλοι, δεδομένης της δυνατότητας πραγματοποίησης των αμοιβαίων μετατάξεων ήδη δυνάμει των ισχυουσών διατάξεων.
- Δώσετε εντολή προς όλες τις ΥΠΕ να επανεξεταστούν όλες οι μετά τη θέση σε ισχύ του Νόμου 4368/2016 απορριφθείσες αιτήσεις για αμοιβαία μετάταξη, οι οποίες απορρίφτηκαν λόγω δοκιμότητας των αιτούντων.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Ν.Ε
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Δημήτριος Σκουτέλης Αριστείδης Δάγλας