Η Ε.Ν.Ε. απέστειλε αίτημα προς το Υπουργείο Παιδείας και Θρησκευμάτων, τονίζοντας την επιτακτική ανάγκη πλήρους κάλυψης των Σχολικών Μονάδων στην Ειδική Αγωγή και στη Γενική Εκπαίδευση με Σχολικούς Νοσηλευτές ΠΕ25. Αναλυτικά το αίτημα:
Αξιότιμε κ. Υπουργέ,
Η Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος (Ε.Ν.Ε.) συστήθηκε με τον Ν. 3252/2004 υπό τη μορφή Νομικού Προσώπου Δημοσίου Δικαίου (Ν.Π.Δ.Δ.), εθνικής εμβέλειας, σωματειακής φύσεως, εποπτευόμενη από το Υπουργείο Υγείας και σύμφωνα με το Ν. 3252/2004, Άρθρο 3, παρ. 1, 2,3, οι Σχολικοί Νοσηλευτές υπάγονται ως τακτικά μέλη ως απόφοιτοι: α) Νοσηλευτικών Τμημάτων Α.Ε.Ι., β) Νοσηλευτικών Τμημάτων Τ.Ε.Ι., γ) Πρώην Ανώτερων Σχολών Αδελφών Νοσοκόμων, Επισκεπτριών Αδελφών Νοσοκόμων, αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, δ) Πρώην Νοσηλευτικών Σχολών ΚΑΤΕΕ, ε) Νοσηλευτικών Σχολών ή Τμημάτων της αλλοδαπής, των οποίων τα διπλώματα έχουν αναγνωριστεί ως ισότιμα με τα πτυχία των νοσηλευτικών σχολών της ημεδαπής από τις αρμόδιες υπηρεσίες. Παράγραφος 3: Αλλοδαποί που δικαιούνται σύμφωνα με τις διατάξεις της Ευρωπαϊκής Ένωσης να ασκούν τη Νοσηλευτική στην Ελλάδα, υποχρεούνται να γίνουν μέλη της Ε.Ν.Ε., με τα ίδια δικαιώματα και υποχρεώσεις. Παράγραφος 4: Επίτιμα μέλη της Ε.Ν.Ε. είναι πρόσωπα που έχουν συμβάλει στην προαγωγή και την ανάπτυξη της Νοσηλευτικής.
Οι Σχολικοί Νοσηλευτές, βασισμένοι σε δεοντολογικές και τεκμηριωμένες πρακτικές, είναι οι ηγέτες που γεφυρώνουν την υγειονομική περίθαλψη και την εκπαίδευση, προσφέρουν συντονισμό φροντίδας, υποστηρίζουν την ποιοτική φροντίδα των μαθητών και συνεργάζονται για να σχεδιάσουν συστήματα που επιτρέπουν σε άτομα και κοινότητες να αναπτύξουν το πλήρες δυναμικό τους.
Στο πλαίσιο της καθιέρωσης του θεσμού του Σχολικού Νοσηλευτή ΠΕ25 στις σχολικές μονάδες της χώρας, έχει αποδειχθεί περίτρανα ο νευραλγικός ρόλος του μέσα στη σχολική μονάδα. Εν’ όψει της νέας σχολικής χρονιάς ευελπιστούμε, ότι εκτός της αυτονόητης κάλυψης όλων των οργανικών κενών στην ειδικότητα ΠΕ25, τόσο στην Ειδική Αγωγή, όσο και στη Γενική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, θα προβείτε άμεσα και στη σύσταση αντίστοιχων οργανικών θέσεων στη Γενική και Επαγγελματική Εκπαίδευση (όπως υπάρχουν στην Ειδική Αγωγή), ώστε να μονιμοποιηθούν οι αναπληρωτές Σχολικοί Νοσηλευτές.
Καθώς οι ανάγκες για υποστήριξη των μαθητών διαφοροποιούνται στην Ειδική Αγωγή και στη Γενική και Επαγγελματική Εκπαίδευση, παραμένουν ωστόσο, αδιαμφισβήτητα εξ’ ίσου σημαντικές, για τους σκοπούς τους οποίους εξυπηρετούν, σε ότι αφορά την προστασία – προαγωγή της υγείας, καθώς και την κάλυψη των διαπιστωμένων ειδικών εκπαιδευτικών αναγκών, έτσι ώστε ο θεσμός του Σχολικού Νοσηλευτή να ανταποκρίνεται στο ρόλο του και να συμβάλλει αφενός στην ισότιμη πρόσβαση στην εκπαίδευση κι αφετέρου στη διασφάλιση της ανάπτυξης των γνώσεων των μαθητών, παρέχοντας ένα προστατευμένο και υγιές σχολικό περιβάλλον. Χαρακτηριστικά και μόνο σας αναφέρουμε την καθοριστική συμβολή των Σχολικών Νοσηλευτών στη διαχείριση των κρουσμάτων COVID – 19 στις σχολικές μονάδες.
Το γεγονός ότι η συντριπτική πλειοψηφία των προσληφθέντων 1224 Αναπληρωτών Σχολικών Νοσηλευτών (μαζί με τους επιπλέον 72 Νοσηλευτές ΠΕ87.02, οι οποίοι προσλήφθηκαν ως Αναπληρωτές Σχολικοί Νοσηλευτές ΠΕ25), το περασμένο σχολικό έτος, ώστε να καλυφθούν επιπλέον ανάγκες παροχής σχολικής νοσηλευτικής φροντίδας, (σύμφωνα με στοιχεία του ΟΠΣΥΔ από τις 07-04-2022), σε σχέση με τους υπάρχοντες 141 μόνιμους Σχολικούς Νοσηλευτές ΠΕ25, αφενός καταδεικνύει τις τεράστιες ανάγκες εισροής Σχολικών Νοσηλευτών στις σχολικές μονάδες κι αφετέρου, αναδεικνύει τις δυσχέρειες τις οποίες επιφέρει το εργασιακό καθεστώς των αναπληρωτών στο σύνολο των σχολικών μονάδων, καθώς σε κάθε σχολικό έτος (εκτός από τυχαίες συγκυρίες, στις οποίες παραμένει ο ίδιος αναπληρωτής στη σχολική μονάδα), αλλάζουν οι Σχολικοί Νοσηλευτές, με αποτέλεσμα να μην διατηρείται μια συνεχιζόμενη μεθοδολογία εφαρμογής της εξατομικευμένης σχολικής νοσηλευτικής φροντίδας προς το μαθητικό πληθυσμό της εκάστοτε σχολικής μονάδας. Έτσι σε κάθε σχολικό έτος, ο «νέος Σχολικός Νοσηλευτής» καλείται να προσαρμοστεί σε νέο σχολικό περιβάλλον σε επίπεδο μαθητών, χωροταξίας και σε επίπεδο συνεργασίας με το Σύλλογο Διδασκόντων, γεγονός το οποίο καθυστερεί την άμεση προσαρμογή του και την οργάνωση των παρεμβάσεων και των δράσεων του, όπως αυτές ορίζονται στα Φ.Ε.Κ 2038/05-06-2018, Φ.Ε.Κ. 4706/12-10-2021 και Φ.Ε.Κ. 2055/26-04-2022: «Καθήκοντα και αρμοδιότητες των κλάδων ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών και του κλάδου ΔΕ01 Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής Εκπαίδευσης».
Επιπλέον, πέραν της κάλυψης των οργανικών κενών και των μονιμοποιήσεων σας αναφέρουμε και την επιτακτική ανάγκη του επαναπροσδιορισμού της αναλογίας Σχολικών Νοσηλευτών και μαθητών, σε όλες τις σχολικές μονάδες της χώρας, με επιπρόσθετη μέριμνα για το διορισμό δύο ή και περισσότερων Σχολικών Νοσηλευτών σε μεγάλα σχολικά συγκροτήματα, τα οποία φιλοξενούν εκατοντάδες μαθητές. Είναι φύσιν αδύνατον ένας Σχολικός Νοσηλευτής να υποστηρίζει ταυτόχρονα, όλους τους μαθητές/τριες της σχολικής μονάδας τοποθέτησης του, όπως και της τυχόν συστεγαζόμενης, τηρώντας παράλληλα γι’ αυτούς όλες τις περιγραφόμενες διαδικασίες, ανεξαρτήτως υφιστάμενης ή μη εγκριτικής απόφασης υποστήριξης από σχολικό νοσηλευτή, σύμφωνα με την πρόσφατη τροποποίηση του Φ.Ε.Κ. 2055/26-04-2022: «Καθήκοντα και αρμοδιότητες των κλάδων ΠΕ25 Σχολικών Νοσηλευτών και του κλάδου ΔΕ01 Ειδικού Βοηθητικού Προσωπικού στα σχολεία Πρωτοβάθμιας και Δευτεροβάθμιας Γενικής και Επαγγελματικής εκπαίδευσης».
Επιπροσθέτως δε, το έργο των Σχολικών Νοσηλευτών δυσχεραίνει περισσότερο, καθώς στην πλειοψηφία των περιπτώσεων είτε δεν υφίσταται ειδικός χώρος παροχής σχολικής νοσηλευτικής φροντίδας και η φροντίδα παρέχεται είτε σε Γραφεία Διδασκόντων, είτε παραχωρείται μια αποθήκη ή κάποιος χώρος σε Γυμναστήριο ή εντός της αίθουσας Εκδηλώσεων, ο οποίος σε συνδυασμός και με την αναχρονιστική υπ’ αριθ. 12142 /01-10-1976 Υ.Α. του ΥΠΕΠΘ σχετικά με το περιεχόμενο του σχολικού φαρμακείου (υγειονομικό υλικό), δεν εξυπηρετούν σε καμία περίπτωση την παροχή της σχολικής νοσηλευτικής φροντίδας.
Η Σχολική Νοσηλευτική, αποτελεί μια εξειδικευμένη πρακτική νοσηλευτικής, η οποία προστατεύει και προάγει την υγεία των μαθητών, διευκολύνει τη βέλτιστη ανάπτυξη και προάγει την ακαδημαϊκή επιτυχία. Έχοντας ως γνώμονα την παροχή ολοκληρωμένης σχολικής νοσηλευτικής φροντίδας στο μαθητικό πληθυσμό χωρίς περιορισμούς, κρίνεται απαραίτητο όλοι οι μαθητές να έχουν πρόσβαση στον Σχολικό Νοσηλευτή όλη την ημέρα, κάθε μέρα.
Ως ο αρμόδιος φορέας εκπροσώπησης των Σχολικών Νοσηλευτών και σύμφωνα με τους σκοπούς της Ε.Ν.Ε., Ν. 3252/2004, άρθρο 2, δηλώνουμε τη διαθεσιμότητά μας, προς το Υπουργείο Παιδείας & Θρησκευμάτων για την από κοινού χάραξη βιώσιμης αναπτυξιακής πολιτικής, ώστε ο θεσμός του Σχολικού Νοσηλευτή να ενδυναμωθεί ακόμη περισσότερο, έχοντας ρεαλιστικές προτάσεις και λύσεις, οι οποίες ανταποκρίνονται πλήρως στις ανάγκες του μαθητικού πληθυσμού και της εκπαιδευτικής κοινότητας.
Ευελπιστώντας στη θετική σας απόκριση, αναμένουμε τις δικές σας ενέργειες.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Ν.Ε
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Δημήτριος Σκουτέλης Τζαννής Πολυκανδριώτης