Στις 21/09/2017 αναρτήθηκε στο opengov.gr προς διαβούλευση (έως 2 Οκτωβρίου) νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας το οποίο, μεταξύ άλλων, προβλέπει αλλαγή των διαδικασιών εκλογής των αιρετών οργάνων διοίκησης και αναβολή για έξι (6) μήνες των επικείμενων αρχαιρεσιών της Ένωσης Νοσηλευτών Ελλάδος (στις 2 και 3 Νοεμβρίου), που έχουν προκηρυχθεί ήδη από 18 Σεπτεμβρίου. Το παράδοξο είναι πως ουδεμία ενημέρωση και διαβούλευση προηγήθηκε με τη Διοίκηση της ΕΝΕ, σύμφωνα με την οποία «αναμφίβολα ευρισκόμεθα ενώπιον μιας ωμής και εντελώς αιφνιδιαστικής παρέμβασης στα ζητήματα εσωτερικής οργάνωσης και λειτουργίας ενός ΝΠΔΔ, το οποίο ως εκ της νομικής του φύσης όφειλε, τουλάχιστον, να απολαμβάνει μιας στοιχειώδους διοικητικής αυτοτέλειας. Αντί αυτού ο Υπουργός Υγείας επιλέγει να παρέμβει στις αρχαιρεσίες της ΕΝΕ τρεις (3) μόλις ημέρες μετά την προκήρυξη των επικείμενων εκλογών (!) χωρίς την παραμικρή προφανή αιτιολογική βάση…».
Προβληματικές φαίνεται πως είναι και πολλές από τις διατάξεις του εν λόγω σχεδίου νόμου. Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΝΕ «Με το εισηγούμενο νομοσχέδιο ανατρέπεται πλήρως η διοικητική σταθερότητα της ΕΝΕ, λαμβανομένου υπόψη ότι προβλέπεται η σύσταση περιφερειακών Τμημάτων σε κάθε περιφερειακή ενότητα της χώρας. Με άλλα λόγια προβλέπεται η σύσταση και λειτουργία συνολικά εβδομήντα τεσσάρων (74) Περιφερειακών Τμημάτων για την ΕΝΕ, από 5 που λειτουργούν σήμερα, γεγονός που θα επιφέρει την οικονομική της καταστροφή άμεσα. Αξίζει να υπογραμμιστεί, ότι μόνον για την κατά νόμο υπαλληλική στελέχωση των 74 νέων ΠΤ απαιτούνται 148 υπάλληλοι (!), ενόψει των διατάξεων του άρθρου 34 παρ. 2 του Νόμου 3252/2004. Ως εκ τούτου δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό, ποιους ειδικούς σκοπούς και ποιες ειδικές ανάγκες της ΕΝΕ, που προφανώς δεν παρατηρούνται σε άλλα νπδδ, πρόκειται να εξυπηρετήσει η εισηγούμενη εξαντλητική περιφερειακή διάρθρωση. Με το εισηγούμενο νομοσχέδιο επιχειρείται μια άνευ προηγουμένου χαριστική ρύθμιση υπέρ όσων οφείλουν εισφορές παλαιοτέρων ετών, και οι οποίοι προφανώς ουδέποτε υπήχθησαν στην ρύθμιση του άρθρου 53 παρ. 6 του Νόμου 3918/2011, αδιαφορώντας κατά τρόπο επιδεικτικό για τις υποχρεώσεις τους, που απορρέουν από τις διατάξεις του Νόμου 3252/2004. Το παρόν νομοσχέδιο έρχεται, λοιπόν, να επιβραβεύσει τα συγκεκριμένα πρόσωπα, δίδοντάς τους την δυνατότητα και το δικαίωμα να συμμετέχουν στις επικείμενες αρχαιρεσίες, ακόμη και αν οφείλουν παλαιότερες συνδρομές και δεν έχουν υπαχθεί στην προαναφερθείσα ρύθμιση. Τέλος, επιχειρεί να αλλοιώσει την επιστημονική ταυτότητα του κλάδου, δημιουργώντας κατά παγκόσμια πρωτοτυπία ένα υβρίδιο με βοηθητικό προσωπικό ΔΕ, και Μαίες, με μόνον στόχο την χάλκευση της βούλησης του σώματος των νοσηλευτών».
Επειδή, τουλάχιστον προς το παρόν, το Υπουργείο Υγείας αρνείται να προβεί σε οποιαδήποτε απάντηση, ο βουλευτής Λάρισας με τη Δημοκρατική Συμπαράταξη, κ. Κώστας Μπαργιώτας, ρωτά τον Υπουργό Υγείας:
1) Πότε σχεδιάζετε να καταθέσετε προς συζήτηση και ψήφιση στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή της Βουλής (Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων) το σχέδιο νόμου με τίτλο «Ρυθμίσεις για την Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος και το Νοσηλευτικό Κλάδο»; Σκοπεύετε να το πράξετε αμέσως μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης στις 2 Οκτωβρίου;
2) Γιατί δεν το αποσύρετε και να το επαναφέρετε μετά την ολοκλήρωση των επικείμενων αρχαιρεσιών (στις 2 και 3 Νοεμβρίου); Με ποια νομική αιτιολογική βάση αναμειγνύεται το Υπουργείο Υγείας σε ζητήματα εσωτερικής οργάνωσης και λειτουργίας ενός ΝΠΔΔ και αναβάλλει τις ήδη προκηρυχθείσες εκλογές της ΕΝΕ;
3) Ποια είναι η σκοπιμότητα της αιφνιδιαστικής κατάθεσης του εν λόγω σχεδίου νόμου προς δημόσια διαβούλευση; Γιατί δεν προηγήθηκε ενημέρωση/διαβούλευση με την Διοίκηση της ΕΝΕ στο στάδιο της εκπόνησης του σχεδίου νόμου και σίγουρα πριν την κατάθεσή του προς δημόσια διαβούλευση; Ποιος φορέας εισηγήθηκε τις αλλαγές;
4) Ποια είναι η σκοπιμότητα της ριζικής τροποποίησης της περιφερειακής διάρθρωσης της ΕΝΕ; Υπάρχει άλλο ΝΠΔΔ στο οποίο να εφαρμόζεται η εν λόγω διάρθρωση;
5) Με ποια λογική δίδεται η δυνατότητα και το δικαίωμα όσων οφείλουν εισφορές παλαιοτέρων ετών να συμμετέχουν στις επικείμενες αρχαιρεσίες, ακόμη και αν δεν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση οφειλών; Με τον τρόπο αυτό δεν επιβραβεύονται οι ασυνεπείς σε βάρος των συνεπών;
6) Πως αιτιολογείτε τη δημιουργία νοσηλευτικού κλάδου ετερόκλητων κατηγοριών και επαγγελματικών τίτλων, όπως επίσης και την κατάληψη θέσεων ευθύνης νοσηλευτικών τμημάτων από μαίες;
Ακολουθεί το πλήρες κείμενο της ερώτησης:
ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΥΠΟΥΡΓΟ ΥΓΕΙΑΣ
ΘΕΜΑ: «Ανάμιξη του Υπουργείο Υγείας σε ζητήματα εσωτερικής οργάνωσης και λειτουργίας ενός ΝΠΔΔ, όπως είναι η Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος (ΕΝΕ);»
Στις 21/09/2017 αναρτήθηκε στο opengov.gr προς διαβούλευση (έως 2 Οκτωβρίου) νομοσχέδιο του Υπουργείου Υγείας το οποίο, μεταξύ άλλων, προβλέπει αλλαγή των διαδικασιών εκλογής των αιρετών οργάνων διοίκησης και αναβολή για έξι (6) μήνες των επικείμενων αρχαιρεσιών της Ένωσης Νοσηλευτών Ελλάδος (στις 2 και 3 Νοεμβρίου), που έχουν προκηρυχθεί ήδη από 18 Σεπτεμβρίου. Το παράδοξο είναι πως ουδεμία ενημέρωση και διαβούλευση προηγήθηκε με τη Διοίκηση της ΕΝΕ, σύμφωνα με την οποία «αναμφίβολα ευρισκόμεθα ενώπιον μιας ωμής και εντελώς αιφνιδιαστικής παρέμβασης στα ζητήματα εσωτερικής οργάνωσης και λειτουργίας ενός ΝΠΔΔ, το οποίο ως εκ της νομικής του φύσης όφειλε, τουλάχιστον, να απολαμβάνει μιας στοιχειώδους διοικητικής αυτοτέλειας. Αντί αυτού ο Υπουργός Υγείας επιλέγει να παρέμβει στις αρχαιρεσίες της ΕΝΕ τρεις (3) μόλις ημέρες μετά την προκήρυξη των επικείμενων εκλογών (!) χωρίς την παραμικρή προφανή αιτιολογική βάση. Διότι ευλόγως διερωτώμεθα εν προκειμένω, ποιο ακριβώς είναι το πρόβλημα, η δυσλειτουργία ή το κενό που έρχονται να θεραπεύσουν οι εισηγούμενες διατάξεις; Η ανυπαρξία πειστικής απάντησης επί του παραπάνω ερωτήματος καταδεικνύει την ύπαρξη πολιτικής σκοπιμότητας πίσω από την αιφνιδιαστική κίνηση του Υπουργού Υγείας…».
Προβληματικές φαίνεται πως είναι και πολλές από τις διατάξεις του εν λόγω σχεδίου νόμου. Μεταξύ άλλων, σύμφωνα με ανακοίνωση της ΕΝΕ «Με το εισηγούμενο νομοσχέδιο ανατρέπεται πλήρως η διοικητική σταθερότητα της ΕΝΕ, λαμβανομένου υπόψη ότι προβλέπεται η σύσταση περιφερειακών Τμημάτων σε κάθε περιφερειακή ενότητα της χώρας. Με άλλα λόγια προβλέπεται η σύσταση και λειτουργία συνολικά εβδομήντα τεσσάρων (74) Περιφερειακών Τμημάτων για την ΕΝΕ, από 5 που λειτουργούν σήμερα, γεγονός που θα επιφέρει την οικονομική της καταστροφή άμεσα. Αξίζει να υπογραμμιστεί, ότι μόνον για την κατά νόμο υπαλληλική στελέχωση των 74 νέων ΠΤ απαιτούνται 148 υπάλληλοι (!), ενόψει των διατάξεων του άρθρου 34 παρ. 2 του Νόμου 3252/2004. Ως εκ τούτου δεν μπορεί να γίνει αντιληπτό, ποιους ειδικούς σκοπούς και ποιες ειδικές ανάγκες της ΕΝΕ, που προφανώς δεν παρατηρούνται σε άλλα νπδδ, πρόκειται να εξυπηρετήσει η εισηγούμενη εξαντλητική περιφερειακή διάρθρωση. Με το εισηγούμενο νομοσχέδιο επιχειρείται μια άνευ προηγουμένου χαριστική ρύθμιση υπέρ όσων οφείλουν εισφορές παλαιοτέρων ετών, και οι οποίοι προφανώς ουδέποτε υπήχθησαν στην ρύθμιση του άρθρου 53 παρ. 6 του Νόμου 3918/2011, αδιαφορώντας κατά τρόπο επιδεικτικό για τις υποχρεώσεις τους, που απορρέουν από τις διατάξεις του Νόμου 3252/2004. Το παρόν νομοσχέδιο έρχεται, λοιπόν, να επιβραβεύσει τα συγκεκριμένα πρόσωπα, δίδοντάς τους την δυνατότητα και το δικαίωμα να συμμετέχουν στις επικείμενες αρχαιρεσίες, ακόμη και αν οφείλουν παλαιότερες συνδρομές και δεν έχουν υπαχθεί στην προαναφερθείσα ρύθμιση. Τέλος, επιχειρεί να αλλοιώσει την επιστημονική ταυτότητα του κλάδου, δημιουργώντας κατά παγκόσμια πρωτοτυπία ένα υβρίδιο με βοηθητικό προσωπικό ΔΕ, και Μαίες, με μόνον στόχο την χάλκευση της βούλησης του σώματος των νοσηλευτών».
Επειδή ο χρόνος που επέλεξε το Υπουργείο Υγείας να καταθέσει προς διαβούλευση το εν λόγω σχέδιο νόμου γεννά σοβαρές υπόνοιες για προσπάθεια αναβολής των ήδη προκηρυγμένων εκλογών της ΕΝΕ,
Επειδή, τουλάχιστον προς το παρόν, το Υπουργείο Υγείας αρνείται να προβεί σε οποιαδήποτε απάντηση,
ερωτάται ο κ. Υπουργός:
1) Πότε σχεδιάζετε να καταθέσετε προς συζήτηση και ψήφιση στην αρμόδια Διαρκή Επιτροπή της Βουλής (Επιτροπή Κοινωνικών Υποθέσεων) το σχέδιο νόμου με τίτλο «Ρυθμίσεις για την Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος και το Νοσηλευτικό Κλάδο»; Σκοπεύετε να το πράξετε αμέσως μετά την ολοκλήρωση της δημόσιας διαβούλευσης στις 2 Οκτωβρίου;
2) Γιατί δεν το αποσύρετε και να το επαναφέρετε μετά την ολοκλήρωση των επικείμενων αρχαιρεσιών (στις 2 και 3 Νοεμβρίου); Με ποια νομική αιτιολογική βάση αναμειγνύεται το Υπουργείο Υγείας σε ζητήματα εσωτερικής οργάνωσης και λειτουργίας ενός ΝΠΔΔ και αναβάλλει τις ήδη προκηρυχθείσες εκλογές της ΕΝΕ;
3) Ποια είναι η σκοπιμότητα της αιφνιδιαστικής κατάθεσης του εν λόγω σχεδίου νόμου προς δημόσια διαβούλευση; Γιατί δεν προηγήθηκε ενημέρωση/διαβούλευση με την Διοίκηση της ΕΝΕ στο στάδιο της εκπόνησης του σχεδίου νόμου και σίγουρα πριν την κατάθεσή του προς δημόσια διαβούλευση; Ποιος φορέας εισηγήθηκε τις αλλαγές;
4) Ποια είναι η σκοπιμότητα της ριζικής τροποποίησης της περιφερειακής διάρθρωσης της ΕΝΕ; Υπάρχει άλλο ΝΠΔΔ στο οποίο να εφαρμόζεται η εν λόγω διάρθρωση;
5) Με ποια λογική δίδεται η δυνατότητα και το δικαίωμα όσων οφείλουν εισφορές παλαιοτέρων ετών να συμμετέχουν στις επικείμενες αρχαιρεσίες, ακόμη και αν δεν έχουν υπαχθεί σε ρύθμιση οφειλών; Με τον τρόπο αυτό δεν επιβραβεύονται οι ασυνεπείς σε βάρος των συνεπών;
6) Πως αιτιολογείτε τη δημιουργία νοσηλευτικού κλάδου ετερόκλητων κατηγοριών και επαγγελματικών τίτλων, όπως επίσης και την κατάληψη θέσεων ευθύνης νοσηλευτικών τμημάτων από μαίες;