Αναφορικά με την παράνομη καθιερωθείσα στην πράξη πρακτική φύλαξης των παιδιών που εισάγονται δυνάμει εισαγγελικής παραγγελίας στην παιδιατρική κλινική του Νοσοκομείου από Νοσηλευτές, ως το επαγγελματικό επιμελητήριο των Νοσηλευτών και θεσμικό όργανο των δικαιωμάτων των νοσηλευτών της χώρας , σας επισημαίνουμε τα ακόλουθα:
Τα υπηρεσιακά καθήκοντα των νοσηλευτών περιγράφονται κατά τρόπο περιοριστικό από τις διατάξεις του Προεδρικού Διατάγματος 351/1989.
Σύμφωνα με τις διατάξεις του, οι φέροντες τον τίτλο του Νοσηλευτή, όπως αυτός καθιερώθηκε από το άρθρο 5§2 Α του Νόμου 1579/1985, είναι αρμόδιοι για τη διενέργεια νοσηλευτικών πράξεων που γίνονται με δική τους απόφαση και ευθύνη εκτέλεσης προς κάλυψη των αναγκών του ανθρώπου σαν βιοψυχοκοινωνική οντότητα, στους τομείς υγιεινής του ίδιου και του περιβάλλοντός του, ασφάλειας, άνεσης, υποβοήθησης οργανικών λειτουργιών και διατήρησης ισοζυγίων του.
Στις πράξεις αυτές περιλαμβάνεται η παροχή ολοκληρωμένης και εξατομικευμένης φροντίδας σε κλινήρεις αρρώστους, όλων των ηλικιών, που πάσχουν από διάφορα νοσήματα, η λήψη νοσηλευτικών μέτρων και επίβλεψη ανάπαυσης και ύπνου, η λήψη μέτρων για πρόληψη και φροντίδα επιπλοκών από μακροχρόνια κατάκλιση, η κάλυψη των αδυναμιών αυτοφροντίδας, η υποβοήθηση και φροντίδα λειτουργιών εντέρου και ουροδόχου κύστης, η λήψη νοσηλευτικών μέτρων για παραγωγή αναπνευστικής λειτουργίας, η στενή παρακολούθηση αρρώστων για έγκαιρη διαπίστωση δυσχερειών ή επιπλοκών από τη νόσο, τις διαγνωστικές εξετάσεις και τα θεραπευτικά σχήματα, η λήψη μέτρων για πρόληψη ατυχημάτων στο χώρο παροχής νοσηλευτικής φροντίδας, η απομόνωση και δήλωση αρρώστου με λοιμώδες νόσημα, η προθανάτια υποστήριξη και φροντίδα του αρρώστου και μεταθανάτια φροντίδα του αρρώστου στο θάλαμο και υποστήριξη της οικογένειας, η σίτιση αρρώστου με όλους τους τρόπους, η εφαρμογή φυσικών μέσων για πρόκληση υποθερμίας, η εκπαίδευση και παροχή βοήθειας στον άρρωστο με σκοπό την αυτοφροντίδα, η εκπαίδευση και παροχή βοήθειας στους οικείους του αρρώστου με σκοπό τη συνέχιση της φροντίδας στο σπίτι, η φροντίδα και υποστήριξη του αρρώστου όταν υπάρχει χρόνιο ή ανίατο νόσημα, η βοήθεια στην επικοινωνία μεταξύ αρρώστου, οικογένειας, γιατρού, προσωπικού του νοσοκομείου και άλλων κοινωνικών ιδρυμάτων, η διενέργεια γραπτής και προφορικής ενημερωτικής επικοινωνίας με τα μέλη της υγειονομικής ομάδας και άλλους συναφείς Οργανισμούς. Σε απουσία γιατρού, οι Νοσηλευτές εφαρμόζουν τις πρώτες βοήθειες. Περαιτέρω, έχουν την ικανότητα λόγω σπουδών και πρακτικής εμπειρίας να εκτελούν και πιο περίπλοκες πράξεις κατ’εφαρμογή του θεραπευτικού προγράμματος, όπως : μετρήσεις διαφόρων παραμέτρων που εμπίπτουν στις αρμοδιότητες του νοσηλευτή, χορήγηση φαρμάκων από όλες τις οδούς, πλήρης παρεντερική θρέψη, θεραπευτικά λουτρά, βρογχική παροχέτευση εκκρίσεων.
Τα υπηρεσιακά καθήκοντα των νοσηλευτών είναι επομένως αμιγώς νοσηλευτικά και αποκλειστικά όσα περιγράφονται στο νομοθέτημα αυτό. Μεταξύ αυτών δεν συμπεριλαμβάνεται η εκτέλεση καθηκόντων φύλαξης ασθενών, οιασδήποτε ηλικίας, καθ’ οιονδήποτε τρόπο και αν νοσηλεύονται ή φιλοξενούνται αυτοί (εκουσίως ή ακουσίως) στο Νοσοκομείο.
Συναφώς για το σχετικό ζήτημα της ακούσιας νοσηλείας έχει κριθεί παγίως ότι το «ιατρικό και νοσηλευτικό προσωπικό των θεραπευτηρίων και δημοσίων νοσοκομείων στα οποία φυλάσσονται- νοσηλεύονται οι κρατούμενοι- ασθενείς είναι αρμόδιο αποκλειστικά και μόνο για τις πράξεις τις σχετικές με την περίθαλψη και τη νοσηλεία τους. (βλ. υπ’ αριθ 8/2007 γνωμοδότηση ΕισΑΠ, υπ’ αριθ. 134144/29016/2011/7-11-2011 έγγραφο Συνηγόρου του Πολίτη)
Είναι δε γεγονός ότι αποκλειστική ευθύνη για τη διασφάλιση ασφαλούς περιβάλλοντος νοσηλείας/ φιλοξενίας ασθενών και εργασίας των υπαλλήλων έχει δυνάμει της Νομοθεσίας για την υγιεινή και ασφάλεια (Νόμος 3850/2010) αποκλειστικά και μόνο η Διοίκηση του Νοσοκομείου η οποία και οφείλει να δώσει τις κατάλληλες και αποτελεσματικές λύσεις, μη μετακυλύοντας το πρόβλημα στο ήδη επιβαρυμένο και αριθμητικά ελάχιστο νοσηλευτικό προσωπικό.
Συναφώς και από τις ίδιες διατάξεις, αλλά και από το άρθρο 21 του Συντάγματος συνάγεται υποχρέωση προάσπισης της δημόσιας υγείας και δη της υγείας της ευπαθούς ομάδας των ανηλίκων, των οποίων η νοσηλεία είναι πιθανόν να μην πραγματοποιείται ορθώς και επιμελώς, όχι με υπαιτιότητα των Νοσηλευτών αλλά λόγω της αριθμητικής τους ανεπάρκειας και ταυτόχρονης παράνομης ανάθεσης καθηκόντων φύλαξης.
Συνεπεία των ανωτέρω:
- Διαμαρτυρόμαστε για την υποβάθμιση του επιστημονικού ρόλου των μελών μας και την χρησιμοποίησή τους ως λύση ανάγκης σε κάθε πρόβλημα που ανακύπτει στο ΕΣΥ
- Τονίζουμε ότι οι νοσηλευτές είναι επιστήμονες υγείας με καθήκοντα σχετιζόμενα με την ποιοτική παροχή νοσηλείας στους ασθενείς
- Εκ των προτέρων καταδικάζουμε οποιαδήποτε ενδεχόμενη απόφαση ανάθεσης φυλακτικών ή άλλων, μη νοσηλευτικών καθηκόντων ως προδήλως παράνομη κατά τα άρθρα 25 και 30 ΥΚ αλλά και ως θέτουσα σε κίνδυνο τη δημόσια υγεία
- Σας καλούμε όπως προβείτε έκαστος στο πλαίσιο των αρμοδιοτήτων σας άμεσα σε κάθε απαιτούμενη ενέργεια σε συμμόρφωση με τη νομιμότητα για την εξεύρεση άλλης βιώσιμης λύσης στα πρακτικά προβλήματα που έχουν ανακύψει, λύσης που να μην περιλαμβάνει τη συνήθη πρακτική θεώρησης των Νοσηλευτών ως υπαλλήλων γενικών καθηκόντων.
Δηλώνουμε δε ότι θα είμαστε στο πλευρό των μελών μας για τη νομική τους προστασία σε περίπτωση που κριθεί απαραίτητο.
Για το Δ.Σ. του 2ου Π.Τ. της Ε.Ν.Ε.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Γ. ΜΠΑΛΙΟΖΟΓΛΟΥ Μ. ΚΩΣΤΙΚΟΥ
Σημείωση: Η ίδια παρέμβαση πραγματοποιήθηκε και για τα νοσοκομεία Ιπποκράτειο Θεσσαλονίκης και ΓΝ Κιλκίς.