Όπως γνωρίζουμε, στον ιατρικό κλάδο η ειδικότητα είναι άρρηκτα συνδεδεμένη με την εξέλιξη και την εργασία των γιατρών.
Στον κλάδο των νοσηλευτών όμως, η απόκτηση ειδικότητας διέπεται ακόμη από τις διατάξεις του νόμου 1579/1985 και η πρόσβαση σε αυτή είναι εξαιρετικά δυσχερής μιας και οι νοσηλευτές μπορούν να την αποκτήσουν μόνο ως δημόσιοι υπάλληλοι και μόνο κατόπιν της δυνητικής χορήγησης ειδικής άδειας (διατεταγμένη υπηρεσία) διάρκειας ενός έτους μετά τη διάνυση του χρόνου της δοκιμότητάς τους.
Η αναγκαιότητα για καλύτερες και πιο εξειδικευμένες υπηρεσίες υγείας, σε συνδυασμό με την συνεχιζόμενη επαγγελματική ανάπτυξη και εξειδίκευση σε επίπεδο γνώσεων και δεξιοτήτων, καθιστούν τις Νοσηλευτικές Ειδικότητες απαραίτητες όσο και οι προπτυχιακές νοσηλευτικές σπουδές. Η σωστή προετοιμασία των ειδικευμένων νοσηλευτών αποτελεί τον ακρογωνιαίο λίθο στην εξέλιξη της νοσηλευτικής επιστήμης προς όφελος των πολιτών και η ανάγκη επαναπροσδιορισμού τόσο της εκπαίδευσης όσο και του αντικειμένου τους κρίνεται επιτακτική όπως προκύπτει ακολούθως:
Υφιστάμενη κατάσταση :
Είναι γεγονός ότι τα νοσοκομεία και οι μονάδες υγείας της χώρας υποφέρουν από τη δραματική υποστελέχωση δεδομένου ότι αυτή τη στιγμή εργάζονται 15.721 νοσηλευτές για περίπου 30.000 κλίνες, επιπλέον, στο σύστημα υγείας έχουμε 6,6 γιατρούς ανά 1.000 κατοίκους (πρώτοι με 3 μέσο όρο στην Ε.Ε.) τη στιγμή που το αντίστοιχο ποσοστό για νοσηλευτικό προσωπικό ανέρχεται σε 3,1 (είμαστε τελευταίοι με 8,7 μέσο όρο στην Ε.Ε.) ενώ το καθαρό ποσοστό νοσηλευτών ανά 1.000 κατοίκους είναι περίπου 1,6!
Ο αυξημένος αριθμός αποχωρήσεων και συνταξιοδοτήσεων συνδυαστικά με τον μειωμένο αριθμό νέων προσλήψεων (προκηρύχθηκαν 752 θέσεις την τριετία 2015-2017) εντείνουν το πρόβλημα της υποστελέχωσης και παρά τις προσπάθειες για κάλυψη των αναγκών μέσω διαφόρων τύπων συμβάσεων ορισμένου χρόνου όπως επικουρικό προσωπικό, συμβασιούχοι του ΚΕΕΛΠΝΟ και stage (απασχολήθηκαν 597 νοσηλευτές από το 2015 μέχρι σήμερα), οι δείκτες στελέχωσης παραμένουν χαμηλοί και ο αριθμός των αναγκών σε νοσηλευτές για την κάλυψη κενών οργανικών θέσεων ανέρχεται σε τουλάχιστον 5.000 νοσηλευτές. Τα παραπάνω λαμβάνουν χώρα μέσα σε ένα σύστημα υγείας που λόγω της οικονομικής κρίσης δέχεται πιέσεις από την αυξημένη ζήτηση ασθενών που αδυνατούν πλέον να καταφύγουν στον ιδιωτικό τομέα και από τις ελλείψεις σε υγειονομικό υλικό και υλικοτεχνικές υποδομές.
Η προαναφερόμενη υποστελέχωση συντελεί στη δημιουργία ελλείμματος στην παρεχόμενη νοσηλευτική φροντίδα και στην ποιότητα των προσφερόμενων υπηρεσιών υγείας προς τους πολίτες. Δημιουργούνται έτσι δυσχέρειες στο σχεδιασμό και την εφαρμογή της νοσηλευτικής φροντίδας, την πρόληψη και αντιμετώπιση επειγουσών και απρόβλεπτων καταστάσεων με αποτέλεσμα τον αυξημένο κίνδυνο λαθών και κακών πρακτικών που επηρεάζουν την υγεία των ασθενών, συμβάλλει στην αύξηση νοσοκομειακών λοιμώξεων, οδηγεί σε ελλιπή επικοινωνία με τη δημιουργία εκνευρισμών και εντάσεων μεταξύ προσωπικού, ασθενών και συνοδών ενώ εμποδίζει την παραγωγή νέας γνώσης και την εφαρμογή σύγχρονων επιστημονικά μεθόδων. Επιπλέον, λόγω των επιδεινούμενων κοινωνικο-οικονομικών συνθηκών και της έλλειψης προγραμμάτων πρόληψης, η θνησιμότητα από μη μεταδοτικές ασθένειες και η πολύ-νοσηρότητα μεταξύ των ηλικιωμένων έχει αυξηθεί (Στρατηγικό Σχέδιο για το Ανθρώπινο Δυναμικό στον Τομέα της Υγείας 2018) αυξάνοντας τις ανάγκες για εξειδικευμένη νοσηλεία.
Από την άλλη πλευρά και παρά τις αυξημένες ανάγκες του συστήματος υγείας σε νοσηλευτές, ο αριθμός των εγγεγραμμένων νοσηλευτών στα μητρώα της ΕΝΕ ανέρχεται σε 39.755, από τους οποίους οι 10.862 είναι άνεργοι ή εργάζονται σε διαφορετικό αντικείμενο (ποσοστό 27,3%). Η αυξημένη ανεργία στο νοσηλευτικό επάγγελμα σε συνδυασμό με την ελλιπή απορρόφηση από το Εθνικό Σύστημα Υγείας, οδηγεί τους νοσηλευτές σε αναζήτηση εργασίας στο εξωτερικό αλλά και διάφορους ιδιωτικούς και κρατικούς φορείς του εξωτερικού στην αναζήτηση νοσηλευτών από την Ελλάδα. Ενδεικτικά, 980 νοσηλευτές έχουν κάνει την τελευταία τριετία αίτηση έκδοσης των σχετικών εγγράφων προκειμένου να μεταβούν για εργασία στο εξωτερικό ενώ η κατάσταση αυτή δε δείχνει σημεία βελτίωσης δεδομένου ότι κατά μέσο όρο 1.570 νέοι, απόφοιτοι νοσηλευτές εγγράφονται κάθε χρόνο στα μητρώα της ΕΝΕ.
Πλέον αυτών, παρατηρείται έλλειμμα ειδίκευσης και κλινικής εμπειρίας των νοσηλευτών κατά την έναρξη της εργασίας τους τόσο στον ιδιωτικό τομέα όπου η προϋπηρεσία αποτελεί προϋπόθεση για την πρόσληψή τους, όσο και στο δημόσιο τομέα όπου η πλήρης ένταξή τους στους ρυθμούς και τις απαιτήσεις του νοσοκομειακού περιβάλλοντος διαρκεί συνήθως αρκετούς μήνες. Το Στρατηγικό Σχέδιο για το Ανθρώπινο Δυναμικό στον Τομέα της Υγείας αναγνωρίζει την ανάγκη για αναθεώρηση των προγραμμάτων σπουδών των σχολών επαγγελματιών υγείας ώστε να εναρμονιστούν με το προφίλ υγείας του πληθυσμού. Επίσης, τονίζει και την ανάγκη για Συνεχιζόμενη Επαγγελματική Ανάπτυξη (μέρος της οποίας θα μπορούσαν να είναι και οι ειδικότητες), των ήδη εργαζομένων η οποία στις μέρες μας δεν είναι συστηματική, έχει εθελοντικό χαρακτήρα και εξαντλείται στην παρακολούθηση συνεδρίων, σεμιναρίων και μεταπτυχιακών προγραμμάτων.
ΟΙ αντίξοες συνθήκες εργασίας που επιβάλλει η υποστελέχωση και οι μειωμένες ευκαιρίες για συνεχιζόμενη επαγγελματική ανάπτυξη, οδηγούν το γερασμένο νοσηλευτικό προσωπικό με μέσο όρο ηλικίας τα 47,2 έτη, στην επαγγελματική εξουθένωση (burnout) με τραγικές επιπτώσεις τόσο για τους νοσηλευτές όσο και για τους ασθενείς και την παρεχόμενη νοσηλευτική φροντίδα.
Στον αντίποδα των νοσηλευτικών ειδικοτήτων, αναφερόμαστε σε ένα θεσμό που λειτουργεί ακόμη υπό το πρίσμα του ιδρυτικού του νόμου από το 1985 (Ν. 1579/85, ΦΕΚ Α’ 217). Η πρόσβαση στη νοσηλευτική ειδικότητα είναι ιδιαίτερα δυσχερής καθότι δύναται να την παρακολουθήσουν μόνο οι δημόσιοι υπάλληλοι και όχι οι άνεργοι ή οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα. Επιπροσθέτως, οι νοσηλευτές του δημοσίου πρέπει πρώτα να διανύσουν την περίοδο δοκιμότητας, να αιτηθούν για τη σύμφωνη γνώμη της Διεύθυνσης Νοσηλευτικής Υπηρεσίας χωρίς να υπάρχουν θεσμοθετημένα κριτήρια, και να λάβουν την αντίστοιχη άδεια απουσίας από το νοσοκομείο τους (διατεταγμένη υπηρεσία) διάρκειας ενός έτους την οποία η δραματική υποστελέχωση καθιστά σχεδόν αδύνατη.
Οι ειδικευμένοι νοσηλευτές στο σύστημα υγείας παραμένουν συγκριτικά ελάχιστοι μιας και από τα 80 περίπου ενοποιημένα νοσοκομεία και τα σχεδόν 120 γραφεία εκπαίδευσης μόνο τα 21 σύμφωνα με την πρόσκληση του Υπουργείου Υγείας (Νοσηλευτική Διεύθυνση, Γ6α/Γ.Π.40234-29/5/2018) κλήθηκαν να προσφέρουν τη νοσηλευτική ειδικότητα αν και συνήθως, ο αριθμός των διαθέσιμων νοσηλευτών δεν επαρκεί για τη λειτουργία κάποιων από τα παραπάνω τμήματα ή κάποια από αυτά λειτουργούν σήμερα οριακά με 4 ή 6 νοσηλευτές. Για παράδειγμα, φέτος, 18 από αυτά κατάφεραν να δημιουργήσουν λειτουργικά τμήματα. Ο λόγος είναι πως εκτός της υποστελέχωσης και της δυσκολίας στην πρόσβαση, είναι εμφανής η απουσία κινήτρου για την απόκτησή της δεδομένου ότι πέραν της ετήσιας απουσίας από την εργασία δεν έχει κανένα απολύτως αντίκτυπο στην επαγγελματική ζωή και εξέλιξη του νοσηλευτή. Δεν συνυπολογίζεται στη συνεχιζόμενη επαγγελματική του ανάπτυξη, δεν προσμετράται ως τυπικό προσόν για την αξιολόγηση του νοσηλευτή, δεν λαμβάνεται υπόψη κατά τη διαδικασία των κρίσεων για την ανάληψη θέσεων ευθύνης, δεν έχει αντίκτυπο στη μισθολογική ή βαθμολογική του κατάταξη ενώ, παρά την ειδικευμένη γνώση που έχει λάβει ο ειδικευμένος νοσηλευτής χρησιμοποιείται συνήθως σε τομείς και τμήματα διαφορετικά του αντικειμένου που έχει διδαχθεί.
Ως προς τα ποιοτικά της χαρακτηριστικά, το πρόγραμμα σπουδών των ειδικοτήτων περιγράφεται από τις διατάξεις της Υπουργικής Απόφασης με αριθμό Α4/203 του έτους 1988 (ΦΕΚ Β΄106) και ως εκ τούτου, 30 χρόνια μετά, δεν δύναται να ανταποκρίνεται στις γνώσεις και δεξιότητες που απαιτούνται για να καλύψουν τις σύγχρονες ανάγκες παροχής υπηρεσιών υγείας. Ομοίως, οι τέσσερις ειδικότητες (Παθολογική, Χειρουργική, Παιδιατρική και Ψυχικής Υγείας) που ισχύουν από το 1985 δεν είναι ικανές να καλύψουν τις σύγχρονες, τρέχουσες ανάγκες σε ειδικευμένο προσωπικό που να ανταποκρίνεται στο προφίλ υγείας του πληθυσμού, όπως θα μπορούσε για παράδειγμα ο κοινοτικός νοσηλευτής ή ο ειδικός στη γεροντολογία νοσηλευτής, ο ογκολογικός νοσηλευτής κ.λπ.
Συνοψίζοντας τα παραπάνω, καταλήγουμε στο γεγονός ότι έχουμε ένα σύστημα υγείας με τους λιγότερους νοσηλευτές στην Ευρώπη (1,6 νοσηλευτές ανά 1.000 κατοίκους με μέσο όρο το 8,7), το οποίο μαστίζεται από τις συνεχόμενες αποχωρήσεις – συνταξιοδοτήσεις και την έλλειψη προσλήψεων νέων νοσηλευτών. Η δραματική υποστελέχωση και οι αντίξοες συνθήκες εργασίας που επιδεινώνονται λόγω οικονομικής κρίσης από την αυξημένη ζήτηση σε υπηρεσίες υγείας και την έλλειψη πόρων οδηγούν το γερασμένο προσωπικό (μέσο όρο ηλικίας τα 47,2 έτη), στα όρια των αντοχών του και στην επαγγελματική εξουθένωση με ιδιαίτερα δυσμενείς επιπτώσεις στην ποιότητα της παρεχόμενης νοσηλευτικής φροντίδας και κίνδυνο ανάπτυξης κακών πρακτικών που επηρεάζουν αρνητικά την υγεία των ασθενών. Παρά τις τεράστιες ανάγκες σε ανθρώπινο δυναμικό και τις κενές οργανικές θέσεις, 10.862 νοσηλευτές (27,3%) παραμένουν άνεργοι και αναζητούν εργασία στο εξωτερικό ενώ, κατά μέσο όρο 1.570 νέοι συνάδελφοι αποφοιτούν ετησίως χωρίς την προοπτική εύρεσης εργασίας και στερούμενοι ευκαιριών μεταπτυχιακής εκπαίδευσης για την απόκτηση προσόντων που θα συμβάλουν στην επαγγελματική τους αποκατάσταση. Ακολούθως, ο θεσμός των νοσηλευτικών ειδικοτήτων είναι αναχρονιστικός, χρήζει ποιοτικής αναδιάρθρωσης καθώς στερείται κινήτρων για την απόκτησή του και δεν προσφέρει τίποτα στους ασθενείς, στο σύστημα υγείας αλλά και στον ίδιο τον επαγγελματία. Αντιθέτως, οι λίγοι συγκριτικά ειδικευόμενοι νοσηλευτές απουσιάζουν από τις οργανικές θέσεις εργασίας τους μετατρέποντας το θεσμό των ειδικοτήτων από ενδεχόμενο μοχλό ανάπτυξης και εργαλείο αναβάθμισης σε τροχοπέδη για την ομαλή λειτουργία της Διεύθυνσης Νοσηλευτικής Υπηρεσίας.
Ως εκ τούτου, απέναντι στις αυξημένες ανάγκες των νοσοκομείων σε ανθρώπινο δυναμικό, την αυξημένη ανεργία των νοσηλευτών και τη φυγή αυτών στο εξωτερικό αλλά και τον απαξιωμένο και αναχρονιστικό θεσμό των νοσηλευτικών ειδικοτήτων συνιστούμε την αναθεώρηση των νοσηλευτικών ειδικοτήτων ως εξής:
Πρόταση
- Να επεκταθεί η δυνατότητα παρακολούθησης και λήψης ειδικότητας από τους νοσηλευτές αμέσως μόλις αυτοί καταστούν πτυχιούχοι καθώς και από τους νοσηλευτές που εργάζονται στον ιδιωτικό τομέα μέσω καθορισμού ποσόστωσης.
- Αύξηση του αριθμού των ειδικευομένων νοσηλευτών σε 1.600 ετησίως.
- Θέσπιση κριτηρίων για τη διευκόλυνση της πρόσβασης από τους εργαζόμενους ή μη νοσηλευτές με πανελλαδική πληθυσμιακή κάλυψη.
- Αύξηση του αριθμού των νοσηλευτικών ειδικοτήτων από 4 σε 13.
- Επαναπροσδιορισμός του εκπαιδευτικού αντικειμένου και των προγραμμάτων σπουδών.
- Αύξηση του κύρους και θέσπιση κινήτρων για την απόκτηση των νοσηλευτικών ειδικοτήτων όπως μοριοδότηση για πρόσληψη, υπολογισμός ως τυπικό προσόν για αξιολόγηση, ανάληψη θέσης ευθύνης, βαθμολογική και μισθολογική κατάταξη κ.λπ.
Ειδικότερα:
- Αποκαθίσταται η ισότητα στην πρόσβαση στην ειδικότητα από όλους τους νοσηλευτές άνεργους και εργαζόμενους του δημοσίου και ιδιωτικού τομέα. Προτείνεται η ποσόστωση Ανέργων, Δημ. Υπαλλήλων και Ιδ. Υπαλλήλων ήτοι,75%-20%-5% επί του συνόλου των ετήσιων ειδικευομένων νοσηλευτών. Για την περίπτωση που κάποια από τις κατηγορίες δεν συμπληρώνεται το αντίστοιχο ποσοστό μετακινείται στην επόμενη κατηγορία από τη μικρότερη στη μεγαλύτερη και αντιστρόφως μέχρι να συμπληρωθεί ο ετήσιος αριθμός των θέσεων. Ιδιαίτερη μνεία θα μπορεί να γίνει για επιπλέον θέσεις ειδικευομένων νοσηλευτών στην πρωτοβάθμια φροντίδα υγείας όπου θα μπορούσαν να εκπαιδευτούν στις Το.Μ.Υ. ή άλλες δομές πρωτοβάθμιας φροντίδας υγείας.
- Τα 80 περίπου ενοποιημένα νοσοκομεία διαθέτουν σχεδόν 120 γραφεία εκπαίδευσης και αναλόγως με τις ανάγκες τους και την πληθυσμιακή τους κάλυψη μπορούν να εκπαιδεύσουν κατά μέσο όρο 20 νοσηλευτές ήτοι: 80 Χ 20 = 1.600 ειδικευόμενους ετησίως. Σύμφωνα με τις ανωτέρω προτεινόμενες ποσοστώσεις θα έχουμε 1.600 Χ 75% = 1.200 άνεργους νοσηλευτές, 1.600 Χ 20% = 320 νοσηλευτές του δημοσίου τομέα και 1.600 Χ 5% = 80 νοσηλευτές του ιδιωτικού τομέα.
- Για τη διευκόλυνση της δίκαιης πρόσβασης των νοσηλευτών στην ειδικότητα προτείνεται η δημιουργία και τήρηση μητρώου – επετηρίδας στην ΕΝΕ για τους άνεργους νοσηλευτές όπου θα εντάσσονται κατόπιν αιτήματός τους κατά την εγγραφή τους στην ΕΝΕ αμέσως μετά την αποφοίτησή τους. Παρόμοιες επετηρίδες θα τηρούνται κατόπιν αιτήματος των νοσηλευτών από τις εκάστοτε Διευθύνσεις Νοσηλευτικών Υπηρεσιών για τους εργαζόμενούς τους και θα λαμβάνουν υπόψη τις ανάγκες τους τηρώντας τις ανωτέρω ποσοστώσεις, την παλαιότητα των νοσηλευτών, την επιθυμία τους, τα αποτελέσματα των αξιολογήσεών τους, την ανάγκη για συνεχιζόμενη επαγγελματική ανάπτυξη κ.λπ. Ομοίως, θα αιτούνται και οι νοσηλευτές του ιδιωτικού τομέα κατόπιν εγκρίσεως της υπηρεσίας τους για τη χορήγηση ή μη ετήσιας άδειας άνευ ή μετ’ αποδοχών.
- Επικαιροποίηση του αντικειμένου των ειδικοτήτων σύμφωνα με τις σύγχρονες ανάγκες και το σημερινό ή/και προβλεπόμενο προφίλ των ασθενών σε εθνικό και διεθνές επίπεδο με την αύξηση των ειδικοτήτων από 4 που παρέχονται σήμερα (Παθολογική Νοσηλευτική, Χειρουργική Νοσηλευτική, Παιδιατρική Νοσηλευτική, και Νοσηλευτική Ψυχικής Υγείας), σε 13 ήτοι: Παθολογική νοσηλευτική ειδικότητα, Παιδιατρική νοσηλευτική ειδικότητα, Νοσηλευτική ειδικότητα ψυχικής υγείας, Νοσηλευτική καρδιολογική ειδικότητα, Ειδικότητα Ογκολογίας, Ανακουφιστικής και Παρηγορητικής Φροντίδας, Κοινοτική και Γεροντολογική Νοσηλευτική Ειδικότητα, Ειδικότητα Νοσηλευτικής Εντατικολογίας και Επειγοντολογίας, Νοσηλευτική Νευρολογική Ειδικότητα, Νοσηλευτική Αναισθησιολογική Ειδικότητα, Νοσηλευτική Ειδικότητα Ελέγχου Λοιµώξεων, Νοσηλευτική Περιεγχειρητική Ειδικότητα (πρώην χειρουργική), Νοσηλευτική Νεφρολογική Ειδικότητα, Ειδικός Εργαστηριακός Νοσηλευτής (στα τα εξής επιστημονικά πεδία: Αιμοδοσία, Ιοντίζουσα Ακτινοβολία, Εργαστηριακή Παρεμβατική Φροντίδα).
- Η επικαιροποίηση του εκπαιδευτικού αντικειμένου και του προγράμματος σπουδών των νοσηλευτικών ειδικοτήτων είναι απαραίτητη για την κάλυψη των τρεχουσών αναγκών και δύναται να επιτευχθεί μέσω συνεργασίας της ΕΝΕ και των εκπαιδευτικών ιδρυμάτων με γνώμονα την κοινή άποψη για Ενιαία Τριτοβάθμια Πανεπιστημιακή Νοσηλευτική Εκπαίδευση στην Ελλάδα αλλά και όλα τα διεθνή δεδομένα για την ειδικευμένη εκπαίδευση των νοσηλευτών (Nurse Practitioners, πιθανή συνταγογράφηση ομάδας φαρμάκων κ.λπ.).
- Η αύξηση του κύρους των νοσηλευτικών ειδικοτήτων θα επιτευχθεί με τη θέσπιση κινήτρων και τη δημιουργία αντίκτυπου των ειδικοτήτων στην επαγγελματική ζωή των νοσηλευτών ως εξής:
- Μοριοδότηση της ειδικότητας για πρόσληψη στο δημόσιο όπως και οι μεταπτυχιακοί και διδακτορικοί τίτλοι σπουδών.
- Χρήση ως προϋπηρεσία που απαιτείται για ανεύρεση εργασίας στον ιδιωτικό τομέα.
- Σύνδεση ως τίτλου σπουδών (μέσω ECTS) που έχει αντίκτυπο στις ειδικότητες του εξωτερικού για ανεύρεση καλύτερα αμειβόμενης εργασίας σε χώρες της Ε.Ε. ή μη.
- Μοριοδότηση ως δραστηριότητα Συνεχιζόμενης Νοσηλευτικής Εκπαίδευσης (λ.χ. για την ανανέωση της άδειας άσκησης επαγγέλματος ιδιαιτέρα για ελεύθερους επαγγελματίες νοσηλευτές).
- Πρόβλεψη για ειδικό καθηκοντολόγιο των ειδικευμένων νοσηλευτών.
- Πρόβλεψη για ένταξη σε ειδικά προγράμματα συνταγογράφησης από επαγγελματίες υγείας.
- Πρόβλεψη ειδικού τίτλου του ειδικευμένου νοσηλευτή (π.χ. Νοσηλευτής Ψυχικής Υγείας, Κοινοτικός Νοσηλευτής κ.λπ.)
- Πρόβλεψη για χρήση της ειδικότητας ως τυπικού προσόντος για την ετήσια αξιολόγηση του υπαλλήλου
- Πρόβλεψη για χρήση της ειδικότητας ως τυπικού προσόντος για τη διαδικασία των κρίσεων για ανάληψη θέσεων ευθύνης (προϊστάμενοι, τομεάρχες και διευθυντές), όπως ισχύει και για τους νοσηλευτές των ενόπλων δυνάμεων (Παράρτημα).
- Πρόβλεψη για χρήση της ειδικότητας ως τυπικού προσόντος για τη βαθμολογική εξέλιξη των νοσηλευτών.
Επιθυμητά αποτελέσματα. Από την υλοποίησή της πρότασης αναμένονται αποτελέσματα σε κάθε πεδίο εφαρμογής ως ακολούθως:
Ασθενείς και Δημόσια Υγεία. Οι ασθενείς θα λαμβάνουν εξειδικευμένες υπηρεσίες υγείας σε πεδία που θα ανταποκρίνονται πλέον στις τρέχουσες ανάγκες αγγίζοντας το σύγχρονο προφίλ υγείας των πολιτών όπως με το παράδειγμα της Γεροντολογικής Νοσηλευτικής Ειδικότητας. Η αναβαθμισμένη ποιότητα της νοσηλευτικής φροντίδας θα βελτιώσει την επικοινωνία με το προσωπικό, θα επηρεάσει σημαντικά την πρόκληση εντάσεων και συγκρούσεων αυξάνοντας τα ποσοστά ικανοποίησης των ασθενών. Με την Ειδικότητα του Κοινοτικού Νοσηλευτή θα βελτιωθεί σημαντικά η δημόσια υγεία μέσω προγραμμάτων πρόληψης και αγωγής υγείας αλλά και προγραμμάτων κατ’ οίκον νοσηλείας όπου μεταξύ άλλων θα επιφέρουν και έλεγχο των επανεισαγωγών στα νοσοκομεία των χρονίως πασχόντων ασθενών.
Νοσοκομεία και Μονάδες Υγείας. Η εισαγωγή 1.600 νέων νοσηλευτών στο σύστημα υγείας θα συνεπικουρήσει στην ενδυνάμωση του ανθρώπινου δυναμικού τους και στην κάλυψη μέρους των αναγκών τους. Οι δείκτες στελέχωσης και ο μέσος όρος ηλικίας του γερασμένου νοσηλευτικού προσωπικού θα επηρεαστούν σημαντικά προς τη θετική κατεύθυνση. Θα δοθεί η ευκαιρία για την ανάπτυξη της κλινικής έρευνας και της εφαρμογής νέων πρακτικών βασισμένων σε ενδείξεις αναβαθμίζοντας την ποιότητα της νοσηλευτικής φροντίδας και των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας. Η εν λόγω ενδυνάμωση δίνει τη δυνατότητα για τη λειτουργία περισσότερων ιατρείων και αιθουσών χειρουργείου συνεισφέροντας στα έσοδα του εκάστοτε νοσοκομείου μέρος των οποίων θα μπορούσε να διατεθεί και για τη μισθοδοσία των ειδικευομένων νοσηλευτών. Επιπλέον, μέσω της ειδικότητας του Κοινοτικού Νοσηλευτή θα ενδυναμωθούν οι Το.Μ.Υ. και τα Κέντρα Υγείας σε όλη την επικράτεια.
Πολιτεία – Δημόσιο Συμφέρον. Οι 1.600 νέοι νοσηλευτές θα συμβάλουν στη μείωση της ανεργίας και θα πετύχουν την ενδυνάμωση του συστήματος υγείας με χαμηλότερο κόστος μισθοδοσίας ως υποβοήθηση στις απαραίτητες προσλήψεις μόνιμου προσωπικού που πρέπει να δρομολογηθούν άμεσα. Εφαρμογή του στρατηγικού σχεδιασμού για την αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας προς τους πολίτες με την ανάπτυξη ειδικοτήτων όπως η Γεροντολογική Νοσηλευτική σε ένα πληθυσμό που γηράσκει, ή αυτή του Κοινοτικού Νοσηλευτή που θα συμβάλει στην ανάπτυξη της Π.Φ.Υ., των προγραμμάτων πρόληψης και αγωγής υγείας και στην ελεύθερη άσκηση του επαγγέλματος του νοσηλευτή τα οποία με τη σειρά τους θα προσφέρουν τα εξής:
- Άνοιγμα του νοσηλευτικού επαγγέλματος και δημιουργία νέων θέσεων εργασίας που θα συμβάλουν περαιτέρω στην καταπολέμηση της αυξανόμενης ανεργίας των νοσηλευτών.
- Μείωση των δαπανών για τη νοσοκομειακή φροντίδα μέσω της ενίσχυσης της Πρωτοβάθμιας Φροντίδας Υγείας (ΠΦΥ) και της κατ’ οίκον νοσηλείας από τους νοσηλευτές με στόχο τη μείωση των εισαγωγών των χρονίως πασχόντων ασθενών στα νοσοκομεία.
- Μείωση των δαπανών για την παροχή υπηρεσιών υγείας στην κοινότητα μέσω αύξησης ανταγωνισμού και παροχής εξειδικευμένων και φτηνότερων υπηρεσιών υγείας.
- Αύξηση των κρατικών εσόδων μέσω των πιστοποιημένων και νόμιμων υπηρεσιών υγείας που θα εμπίπτουν στον οικονομικό έλεγχο του κράτους, καταργώντας την μέχρι σήμερα «παράνομη – μαύρη» προσφορά υπηρεσιών προς τους Έλληνες πολίτες.
- Αύξηση του επιπέδου των παρεχόμενων υπηρεσιών υγείας μέσω του καθορισμού, της οριοθέτησης και του ελέγχου από τον φορέα ελέγχου του επαγγέλματος (ΕΝΕ), του πεδίου εφαρμογής του νοσηλευτικού έργου σύμφωνα με τις σύγχρονες απαιτήσεις.
Τα παραπάνω κινούνται στην ίδια κατεύθυνση με τα διεθνή δεδομένα και τον Παγκόσμιο Οργανισμό Υγείας. Τέλος, με τον τρόπο αυτό, θα δημιουργηθούν κίνητρα και θα μπει φρένο στη διαρροή επιστημονικού δυναμικού (brain drain) αποτρέποντας τους νέους, άρτια εκπαιδευμένους, νοσηλευτές από την αναζήτηση εργασίας στο εξωτερικό.
Νοσηλευτική Κοινότητα. Η εισαγωγή στη νοσηλευτική ειδικότητα αμέσως μετά τη λήψη του πτυχίου οδηγεί τους νοσηλευτές στην απόκτηση τυπικών αλλά και ουσιαστικών προσόντων για πρόσληψη στον δημόσιο με μοριοδότηση για τους διαγωνισμούς του ΑΣΕΠ ή στον ιδιωτικό τομέα όπου η προϋπηρεσία και η επαγγελματική εξειδίκευση αποτελούν απαραίτητη προϋπόθεση για την επιλογή τους. Επιπλέον, η νοσηλευτική ειδικότητα θα αποτελεί αναγνωρισμένο τυπικό προσόν και στο εξωτερικό όπου ήδη σε πολλές χώρες υφίσταται ο Nurse Practitioner. Η πρόσβαση στην ειδικότητα να γίνει πιο εύκολη για όλους ακόμα και για τους νοσηλευτές του ιδιωτικού τομέα που μέχρι σήμερα δεν είχαν αυτό το δικαίωμα ενώ η εξειδικευμένη γνώση θα φτάσει και στους ασθενείς που νοσηλεύονται στον ιδιωτικό τομέα. Με την αναβάθμιση του προγράμματος σπουδών και του επιστημονικού αντικειμένου των ειδικοτήτων θα επέλθει αναβάθμιση της επιστημονικής γνώσης και της επαγγελματικής συνείδησης των νοσηλευτών, αύξηση του κύρους και αναγνώριση της νοσηλευτικής ειδικότητας στην εργασία και την επαγγελματική τους ζωή. Οι νέοι νοσηλευτές θα επωφεληθούν από τη μείωση της ανεργίας και τη δημιουργία κινήτρων για παραμονή στη χώρα μας ενώ οι ήδη εργαζόμενοι νοσηλευτές θα δεχθούν σημαντική βοήθεια στο έργο τους για την καθημερινή φροντίδα των ασθενών.
Προβλήματα και κόστη. Το κύριο ζήτημα που θα προκύψει με την αύξηση του αριθμού των ειδικευομένων είναι ο αντίλογος που θα αναφέρεται στην επικάλυψη του προβλήματος της υποστελέχωσης των μονάδων υγείας το οποίο ορθώς θα αντιμετωπιζόταν μόνο με την πρόσληψη του απαιτούμενου μόνιμου προσωπικού. Στο σημείο αυτό, ο διάλογος με συνδικαλιστικούς φορείς θα μπορεί να καταστήσει σαφή τα οφέλη προς τους ασθενείς και τη δημόσια υγεία, την παραγωγή νέας εξειδικευμένης γνώσης, τη δημιουργία κινήτρων για αποφυγή του brain drain και τη σημαντική βοήθεια που θα προσφέρουν στο σύστημα υγείας οι ειδικευόμενοι προστιθέμενοι στο στόλο των stage, επικουρικών και συμβασιούχων νοσηλευτών. Δεδομένου ότι οι ειδικευόμενοι νοσηλευτές δε θα καλύπτουν κενές οργανικές θέσεις κρίνεται απαραίτητη η ρητή δέσμευση του Υπουργείου Υγείας ώστε να προκηρυχθούν άμεσα για την κάλυψή τους με μόνιμο προσωπικό. Επιπλέον, θα πρέπει να ληφθεί υπόψη ότι αν στους νοσηλευτές που εργάζονται ήδη στο σύστημα υγείας (15.721) προσθέσουμε τους 1.600 ειδικευόμενους αλλά και τους περίπου 5.000 των κενών οργανικών θέσεων για την περίπτωση που αυτοί διοριστούν, θα έχουμε στην καλύτερη περίπτωση αναλογία 2,3 νοσηλευτές ανά 1.000 κατοίκους με μέσο όρο 8,7 στην Ε.Ε. Είναι προφανές ότι χρήζει επαναπροσδιορισμός των κενών οργανικών θέσεων νοσηλευτών των νοσοκομείων που περικόπηκαν κατά την εφαρμογή των μνημονιακών πολιτικών του παρελθόντος.
Για τη σχέση εργασίας – απασχόλησης, όσο και για τη μισθοδοσία των ειδικευομένων, θα ισχύσει για τους ήδη εργαζόμενους του δημοσίου ότι ισχύει και σήμερα. Οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα θα καλύπτονται από το φορέα τους αν παρακολουθούν την ειδικότητα παράλληλα με τα καθήκοντά τους ή αν έχουν άδεια με αποδοχές ενώ για την περίπτωση που παρακολουθούν με άδεια άνευ αποδοχών θα έχουν τις απολαβές των ανέργων. Με δεδομένο ότι οι νοσηλευτικές ειδικότητες χαρακτηρίζονται κυρίως ως εκπαιδευτικό πρόγραμμα, για τους άνεργους νοσηλευτές μπορεί να ακολουθηθεί η πεπατημένη των Stage ως προς τη σύμβαση που θα συνάπτουν με το δημόσιο και τον τρόπο ασφάλισής τους. Τα κόστη της μισθοδοσίας δύναται να επιδοτηθούν από τον ΟΑΕΔ εξ ολοκλήρου ή σε συνδυασμό με τον προϋπολογισμό του νοσοκομείου όπως προβλέπεται και για το επικουρικό προσωπικό. Μπορεί να προβλεφθεί από το Υπουργείο Υγείας η αύξηση του ποσοστού επί του προϋπολογισμού των νοσοκομείων που αφορά στη μισθοδοσία επικουρικού προσωπικού, ειδικά για την κάλυψη των ειδικευμένων νοσηλευτών. Χρηματοδότηση μέσω προγραμμάτων ΕΣΠΑ μπορεί να αναζητηθεί για την εκκίνηση της αναβάθμισης των ειδικοτήτων (όπως και για τους σχολικούς νοσηλευτές) συμβάλλοντας πέραν της μισθοδοσίας και στη δημιουργία εκπαιδευτικών συγγραμμάτων ως παρακαταθήκη για τα επόμενα έτη.
Τα κόστη των εκπαιδευτικών συγγραμμάτων δύναται να καλυφθούν επίσης από τον προϋπολογισμό των νοσοκομείων, από δωρεές εκπαιδευτικών και άλλων ιδρυμάτων, ενώ η χρήση σύγχρονων τεχνολογικά μεθόδων εκπαίδευσης (λ.χ. ηλεκτρονικά βιβλία, ηλεκτρονικές εκπαιδευτικές πλατρφόρμες κ.λπ.) θα μείωνε σημαντικά τα εν λόγω κόστη.
Οι ανάγκες για τη στελέχωση των γραφείων εκπαίδευσης που θα συσταθούν σε όσα νοσοκομεία δεν υπάρχουν ήδη, θα αντισταθμιστούν από τον αριθμό των ειδικευομένων νοσηλευτών που θα προσέλθουν ενώ, οι παράλληλες δραστηριότητες των γραφείων αυτών θα ωφελήσουν το σύνολο του προσωπικού κάθε νοσοκομείου.
ΥΛΟΠΟΙΗΣΗ ΤΗΣ ΠΡΟΤΑΣΗΣ (σχέδιο νόμου)
Πρόταση για τροποποίηση Νόμων, Προεδρικών Διαταγμάτων και Υπουργικών Αποφάσεων που σχετίζονται με τις νοσηλευτικές ειδικότητες.
Άρθρο 1ο. Προϋποθέσεις συμμετοχής – Δικαιούχοι
Δικαιούχοι θα είναι μόνο οι νοσηλευτές απόφοιτοι: Τμημάτων Νοσηλευτικών A.E.I., Νοσηλευτικών Τμημάτων T.E.I., Πρώην Ανώτερων Σχολών Αδελφών Νοσοκόμων, αρμοδιότητας Υπουργείου Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων, Πρώην Νοσηλευτικών Σχολών ΚΑΤΕΕ, Νοσηλευτικών Σχολών ή Τμημάτων της αλλοδαπής, των οποίων τα διπλώματα έχουν αναγνωριστεί ως ισότιμα με τα πτυχία των νοσηλευτικών σχολών της ημεδαπής από τις αρμόδιες υπηρεσίες, Σχολής Αξιωματικών Νοσηλευτικής, Πρώην Σχολής Αξιωματικών Αδελφών Νοσοκόμων.
Όλοι οι νοσηλευτές θα πρέπει να είναι ενεργά μέλη της ΕΝΕ και να κατέχουν άδεια άσκησης επαγγέλματος
Άρθρο 2ο. Μονάδες παροχής ειδικότητας
Τις νοσηλευτικές ειδικότητες δύναται να παρέχουν όλα τα νοσοκομεία που δίνουν και ιατρική ειδικότητα καθώς και όλες οι μονάδες πρωτοβάθμιας, δευτεροβάθμιας και τριτοβάθμιας φροντίδας υγείας ενώ θα μπορούν να εκπαιδεύουν ειδικευομένους και σε άλλες αποκεντρωμένες υπηρεσίες του φορέα.
Σύσταση Γραφείων Εκπαίδευσης όπου δεν υπάρχει με σαφή πρόβλεψη στον οργανισμό του φορέα και στελέχωση με 2 τουλάχιστον νοσηλευτές που κατέχουν τα τυπικά προσόντα με αρμοδιότητες όπως εκπόνηση εκπαιδευτικού προγράμματος, τοποθέτηση ειδικευομένων στα τμήματα, συντονισμός ειδικευομένων και μέντορα (κλινικός εκπαιδευτής), τήρηση ατομικού βιβλίου ειδικευομένων με παρουσίες, και έλεγχο της προόδου τους.
Όλα τα παραπάνω δύναται να επαναπροσδιορίζονται με υπουργική απόφαση κατόπιν γνωμοδότησης της ΕΝΕ.
Άρθρο 3ο. Αριθμός και θέσεις ειδικευομένων νοσηλευτών
Ο συνολικός αριθμός ειδικευομένων ανά έτος θα ανέρχεται σε τουλάχιστον 1.600 με ποσόστωση 75%-20%-5% ήτοι: 1.600 Χ 75% = 1.200 άνεργους νοσηλευτές, 1.600 Χ 20% = 320 νοσηλευτές του δημοσίου τομέα και 1.600 Χ 5% = 80 νοσηλευτές του ιδιωτικού τομέα. Ο αριθμός των ειδικευομένων αλλά και των ειδικοτήτων που θα παρέχονται σε κάθε νοσοκομείου θα καθορίζεται αναλόγως των αναγκών του, της δυνατότητας κάλυψης των εξόδων και του αριθμού των κλινών του. Για φορείς παροχής Π.Φ.Υ στην κοινότητα δύναται να καθοριστούν πληθυσμιακά κριτήρια.
Όλα τα παραπάνω δύναται να επαναπροσδιορίζονται με υπουργική απόφαση κατόπιν γνωμοδότησης της ΕΝΕ.
Άρθρο 4ο. Διάρκεια ειδικότητας
Διάρκεια της κάθε ειδικότητας θα είναι τουλάχιστον ένα έτος (περίπου 1600 ώρες) με πρόβλεψη για τροποποίηση του χρόνου ειδίκευσης αναλόγως του γνωστικού αντικειμένου. Οι ώρες θεωρίας και κλινικής άσκησης θα προσδιορίζονται ανά ειδικότητα ενώ θα πρέπει να υπολογιστεί η αντίστοιχη εκπαίδευση σε μονάδες ECTS προκειμένου να τυγχάνει σύγκρισης με αντίστοιχες νοσηλευτικές ειδικότητες του εξωτερικού.
Όλα τα παραπάνω δύναται να επαναπροσδιορίζονται με υπουργική απόφαση κατόπιν γνωμοδότησης της ΕΝΕ.
Άρθρο 5ο. Διαδικασία επιλογής
Για τη διαδικασία επιλογής ειδικευομένων θα τηρείται στην ΕΝΕ για τους άνεργους νοσηλευτές Μητρώο – Επετηρίδα κατόπιν αιτήσεως των ενδιαφερομένων και θα τηρείται σειρά προτεραιότητας λαμβάνοντας υπόψη την ημερομηνία απόκτησης πτυχίου και την ημερομηνία υποβολής της αίτησης ενώ επί ισοβαθμίας θα διενεργείται κλήρωση. Για τους εργαζόμενους στο Δημόσιο Τομέα αντίστοιχο Μητρώο – Επετηρίδα θα τηρείται σε κάθε νοσοκομείο από τη Διεύθυνση Νοσηλευτικής Υπηρεσίας και στα κριτήρια επιλογής θα πρέπει να συνυπολογίζονται η αρχαιότητα των ενδιαφερομένων και οι ανάγκες της υπηρεσίας. Οι υπάλληλοι του ιδιωτικού τομέα κατόπιν αίτησής τους και έγκριση από το φορέα τους θα διεκδικούν την ποσόστωσή τους σε κάθε φορέα παροχής ειδικότητας σε θέσεις που αν παραμένουν κενές θα καλύπτονται από τις προαναφερόμενες Επετηρίδες.
Όλα τα παραπάνω δύναται να επαναπροσδιορίζονται με υπουργική απόφαση κατόπιν γνωμοδότησης της ΕΝΕ.
Άρθρο 6ο. Σχέση εργασίας και υπηρεσιακή κατάσταση των ειδικευομένων
Για τους ειδικευόμενους που είναι εργαζόμενοι του Δημοσίου Τομέα η σχέση εργασίας – απασχόλησης και μισθοδοσία τους θα παραμείνει ότι ισχύει και σήμερα. Οι εργαζόμενοι του ιδιωτικού τομέα θα καλύπτονται ασφαλιστικά και μισθολογικά από το φορέα τους στην περίπτωση που παρακολουθούν την ειδικότητα παράλληλα με τα καθήκοντά τους ή αν έχουν άδεια με αποδοχές ενώ, για την περίπτωση που παρακολουθούν με άδεια άνευ αποδοχών θα έχουν τις απολαβές που θα λαμβάνουν οι άνεργοι νοσηλευτές. Αναφορικά με τους άνεργους νοσηλευτές η σχέση εργασίας, η μισθολογική και ασφαλιστική τους κάλυψη δύναται να περιγραφεί με υπουργική απόφαση εφόσον αποφασιστεί ο τελικός τρόπος χρηματοδότησης των ειδικοτήτων.
Άρθρο 7ο. Ειδικότητες και γνωστικά αντικείμενα
Κατόπιν συνεργασίας με εκπαιδευτικούς και επαγγελματικούς φορείς ακολουθεί αναλυτική αναφορά του γνωστικού αντικειμένου ανά ειδικότητα. Απαραίτητη προϋπόθεση η αντιστοίχιση όλων των ειδικοτήτων με τις ίδιες μονάδες ECTS. Ειδικοί από κάθε τομέα και ειδικότητα θα συμπληρώσουν αναλυτικά τα παρακάτω τα οποία δύναται να επαναπροσδιορίζονται με υπουργική απόφαση κατόπιν γνωμοδότησης της ΕΝΕ:
- Παθολογική νοσηλευτική ειδικότητα
- Σκοπός
- Γνωστικό αντικείμενο
- Στόχοι (επιθυμητά αποτελέσματα)
- Μαθήματα (τίτλος) – ώρες θεωρίας, ώρες κλινικής άσκησης (αν υπάρχουν)
- Τμήματα κλινικής άσκησης και χρονική διάρκεια σε ώρες, ημέρες ή εβδομάδες.
- Παιδιατρική νοσηλευτική ειδικότητα
- Σκοπός
- Γνωστικό αντικείμενο
- Στόχοι (επιθυμητά αποτελέσματα)
- Μαθήματα (τίτλος) – ώρες θεωρίας, ώρες κλινικής άσκησης (αν υπάρχουν)
- Τμήματα κλινικής άσκησης και χρονική διάρκεια σε ώρες, ημέρες ή εβδομάδες.
- Νοσηλευτική ειδικότητα ψυχικής υγείας
- Σκοπός
- Γνωστικό αντικείμενο
- Στόχοι (επιθυμητά αποτελέσματα)
- Μαθήματα (τίτλος) – ώρες θεωρίας, ώρες κλινικής άσκησης (αν υπάρχουν)
- Τμήματα κλινικής άσκησης και χρονική διάρκεια σε ώρες, ημέρες ή εβδομάδες.
- Νοσηλευτική καρδιολογική ειδικότητα
- Σκοπός
- Γνωστικό αντικείμενο
- Στόχοι (επιθυμητά αποτελέσματα)
- Μαθήματα (τίτλος) – ώρες θεωρίας, ώρες κλινικής άσκησης (αν υπάρχουν)
- Τμήματα κλινικής άσκησης και χρονική διάρκεια σε ώρες, ημέρες ή εβδομάδες.
- Ειδικότητα Ογκολογίας, Ανακουφιστικής και Παρηγορητικής Φροντίδας
- Σκοπός
- Γνωστικό αντικείμενο
- Στόχοι (επιθυμητά αποτελέσματα)
- Μαθήματα (τίτλος) – ώρες θεωρίας, ώρες κλινικής άσκησης (αν υπάρχουν)
- Τμήματα κλινικής άσκησης και χρονική διάρκεια σε ώρες, ημέρες ή εβδομάδες.
- Κοινοτική και Γεροντολογική Νοσηλευτική Ειδικότητα
- Σκοπός
- Γνωστικό αντικείμενο
- Στόχοι (επιθυμητά αποτελέσματα)
- Μαθήματα (τίτλος) – ώρες θεωρίας, ώρες κλινικής άσκησης (αν υπάρχουν)
- Τμήματα κλινικής άσκησης και χρονική διάρκεια σε ώρες, ημέρες ή εβδομάδες.
- Ειδικότητα Νοσηλευτικής Εντατικολογίας και Επειγοντολογίας
- Σκοπός
- Γνωστικό αντικείμενο
- Στόχοι (επιθυμητά αποτελέσματα)
- Μαθήματα (τίτλος) – ώρες θεωρίας, ώρες κλινικής άσκησης (αν υπάρχουν)
- Τμήματα κλινικής άσκησης και χρονική διάρκεια σε ώρες, ημέρες ή εβδομάδες.
- Νοσηλευτική Νευρολογική Ειδικότητα
- Σκοπός
- Γνωστικό αντικείμενο
- Στόχοι (επιθυμητά αποτελέσματα)
- Μαθήματα (τίτλος) – ώρες θεωρίας, ώρες κλινικής άσκησης (αν υπάρχουν)
- Τμήματα κλινικής άσκησης και χρονική διάρκεια σε ώρες, ημέρες ή εβδομάδες.
- Νοσηλευτική Αναισθησιολογική Ειδικότητα
- Σκοπός
- Γνωστικό αντικείμενο
- Στόχοι (επιθυμητά αποτελέσματα)
- Μαθήματα (τίτλος) – ώρες θεωρίας, ώρες κλινικής άσκησης (αν υπάρχουν)
- Τμήματα κλινικής άσκησης και χρονική διάρκεια σε ώρες, ημέρες ή εβδομάδες.
- Νοσηλευτική Ειδικότητα Ελέγχου Λοιµώξεων
- Σκοπός
- Γνωστικό αντικείμενο
- Στόχοι (επιθυμητά αποτελέσματα)
- Μαθήματα (τίτλος) – ώρες θεωρίας, ώρες κλινικής άσκησης (αν υπάρχουν)
- Τμήματα κλινικής άσκησης και χρονική διάρκεια σε ώρες, ημέρες ή εβδομάδες.
- Νοσηλευτική Περιεγχειρητική Ειδικότητα (πρώην χειρουργική)
- Σκοπός
- Γνωστικό αντικείμενο
- Στόχοι (επιθυμητά αποτελέσματα)
- Μαθήματα (τίτλος) – ώρες θεωρίας, ώρες κλινικής άσκησης (αν υπάρχουν)
- Τμήματα κλινικής άσκησης και χρονική διάρκεια σε ώρες, ημέρες ή εβδομάδες.
- Νοσηλευτική Νεφρολογική Ειδικότητα
- Σκοπός
- Γνωστικό αντικείμενο
- Στόχοι (επιθυμητά αποτελέσματα)
- Μαθήματα (τίτλος) – ώρες θεωρίας, ώρες κλινικής άσκησης (αν υπάρχουν)
- Τμήματα κλινικής άσκησης και χρονική διάρκεια σε ώρες, ημέρες ή εβδομάδες.
- Ειδικός Εργαστηριακός Νοσηλευτής (στα τα εξής πεδία: Αιμοδοσία, Ιοντίζουσα Ακτινοβολία, Εργαστηριακή Παρεμβατική Φροντίδα).
- Σκοπός
- Γνωστικό αντικείμενο
- Στόχοι (επιθυμητά αποτελέσματα)
- Μαθήματα (τίτλος) – ώρες θεωρίας, ώρες κλινικής άσκησης (αν υπάρχουν)
- Τμήματα κλινικής άσκησης και χρονική διάρκεια σε ώρες, ημέρες ή εβδομάδες.
Άρθρο 8ο. Παρακολούθηση και εξετάσεις
ΟΙ προϋποθέσεις για την επιτυχή παρακολούθηση, το σύνολο των ωρών παρακολούθησης και οι προβλεπόμενες απουσίες, η εκπόνηση εργασιών, η πρόοδος των ειδικευομένων, οι εξετάσεις ανά μάθημα, αλλά και οι τελικές εξετάσεις και επανεξετάσεις καθώς και ο τρόπος που αυτές θα διενεργούνται, οι εξεταστικές επιτροπές και πως αυτές ορίζονται, παραμένουν ως έχουν ή δύναται να τροποποιηθούν με υπουργική απόφαση μετά από γνωμοδότηση της ΕΝΕ.
Ειδική μνεία θα υπάρξει για την εισαγωγή συστήματος τηλε-εκπαίδευσης κατόπιν εισηγήσεως που θα προκύψει από τη συνεργασία της ΕΝΕ με Εκπαιδευτικά Ιδρύματα.
Άρθρο 9ο. Τίτλος ειδικότητας
Μετά από επιτυχείς εξετάσεις ο τίτλος της ειδικότητας απονέμεται από το Υπουργείο Υγείας.
Το Υπουργείο Υγείας παραμένει αρμόδιο για την ισοτίμηση τίτλων νοσηλευτικών ειδικοτήτων της αλλοδαπής.
Ακολουθεί η αναλυτική περιγραφή του τι θα αναγράφεται στο κείμενο του τίτλου ειδικότητας όπου θα γίνεται πλέον σαφής αναφορά στην ιδιότητα του ειδικευμένου νοσηλευτή όπως Νοσηλευτής Ψυχικής Υγείας, Κοινοτικός Νοσηλευτής κ.λπ.
Άρθρο 10ο. Δικαιώματα που απορρέουν από την ιδιότητα του ειδικευμένου νοσηλευτή
Οι ειδικευμένοι νοσηλευτές λαμβάνουν, 1/2 των μορίων που προβλέπονται για μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών, για την πρόσληψή τους μέσω των προκηρύξεων του ΑΣΕΠ.
Οι ειδικευμένοι νοσηλευτές τοποθετούνται κατά προτεραιότητα σε τμήματα αντίστοιχα της ειδικότητας τους και μετακινούνται εκτός αντικειμένου της ειδικότητας μόνο σε ειδικές περιπτώσεις και κατόπιν σαφούς αιτιολογίας, σύμφωνα με τις ανάγκες της υπηρεσίας τους.
Πρόβλεψη για τη θέσπιση ειδικού καθηκοντολογίου για συγκεκριμένες πράξεις, που θα μπορούν να εφαρμόζονται μόνο από ειδικευμένους νοσηλευτές, κατόπιν εισήγησης της ΕΝΕ. Τέτοιες πράξεις θα μπορούν να είναι για παράδειγμα οι καθετηριασμοί μεγάλων αγγείων ή η ενδοτραχειακή διασωλήνωση από ειδικευμένους νοσηλευτές στις ΜΕΘ, η εφαρμογή θεραπευτικών συνεδριών από νοσηλευτές Ψυχικής Υγείας η εφαρμογή προγραμμάτων αγωγής υγείας στην κοινότητα από τον κοινοτικό νοσηλευτή.
Η νοσηλευτική ειδικότητα λαμβάνεται υπόψη στην ετήσια ατομική αξιολόγηση του υπαλλήλου.
Η νοσηλευτική ειδικότητα μοριοδοτείται κατά τη διαδικασία των κρίσεων για θέσεις ευθύνης με 1/2 των μορίων που προβλέπονται για μεταπτυχιακό τίτλο σπουδών.
Οι κατέχοντες τη νοσηλευτική ειδικότητα προάγονται κατά 1 επιπλέον κλιμάκια στη βαθμολογική τους εξέλιξη.
Άρθρο 11ο. Μεταβατικές διατάξεις
Όλες οι διατάξεις που καταργούνται ή τροποποιούνται.
Παράρτημα
ΝΟΣΗΛΕΥΤΙΚΗ ΕΙΔΙΚΟΤΗΤΑ – ΜΟΡΙΟΔΟΤΗΣΗ
Όπως είναι ήδη γνωστό, οι νοσηλευτικές ειδικότητες έχουν καθιερωθεί με το Νόμο 1579/1985. Ειδικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 παρ. 2 Β του ως άνω Νόμου, «Για τους νοσηλευτές και νοσηλεύτριες ορίζονται οι παρακάτω ειδικότητες: α) Ειδικότητα νοσηλευτικής παθολογικής. β) Ειδικότητα νοσηλευτικής χειρουργικής. γ) Ειδικότητα νοσηλευτικής παιδιατρικής. δ) Ειδικότητα νοσηλευτικής ψυχικής υγείας. Με π.δ/γμα, που εκδίδεται με πρόταση του Υπουργού Υγείας, Πρόνοιας και Κοινωνικών Ασφαλίσεων και του Υπουργού Εθνικής Παιδείας και Θρησκευμάτων ύστερα από γνώμη του ΚΕ.Σ.Υ., μπορεί να ορίζονται και άλλες νοσηλευτικές ειδικότητες».
Ενόψει των ως άνω διατάξεων η ΕΝΕ διαχρονικώς προτείνει και υποστηρίζει αφενός την αναγκαία και επιβεβλημένη επικαιροποίηση των νοσηλευτικών ειδικοτήτων και την διεύρυνσή τους και σε άλλα αντικείμενα, αφετέρου την λήψη υπόψη και την μοριοδότηση της ειδικότητας, ως επιμέρους κριτηρίου για τον σχηματισμό κρίσης προκειμένου περί της επιλογής προϊσταμένων.
Ειδικότερα θεωρούμε, ότι η μοριοδότηση του συγκεκριμένου προσόντος επιβάλλεται, λαμβανομένου, ιδίως, υπόψη, ότι ο ειδικευμένος νοσηλευτής διαθέτει κατά τεκμήριο αυξημένα τυπικά προσόντα και εξειδικευμένες γνώσεις, που τον καθιστούν περισσότερο αποδοτικό και αποτελεσματικό κατά την παροχή των υπηρεσιών του.
Υπενθυμίζεται, εξάλλου, ότι σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 5 περίπτωση ε΄ της υπ’αριθμ. Φ.400/247/374457/Σ74/10-12-2013 Απόφασης του Υφυπουργού Εθνικής Άμυνας (Μοριοδότηση των Αξκών Υγειονομικού Νοσηλευτικής (ΥΝ) για την πλήρωση θέσεων Προϊσταμένων Κλινικών, Ειδικών Τμημάτων και Εργαστηρίων και των Διακλαδικών Κλινικών και Κέντρων των Στρατιωτικών Νοσοκομείων καθώς και θέσεων Εποπτών-Τομεαρχών σε αυτά, ΦΕΚ Β΄ 3249), «Λήψη Νοσηλευτικής Ειδικότητας συναφούς με τη προκηρυχθείσα θέση, μοριοδοτείται με ένα 1 μόριο».
Κατά συνέπεια, εφόσον στα στρατιωτικά νοσοκομεία ήδη ισχύει και εφαρμόζεται σύστημα μοριοδότησης της νοσηλευτικής ειδικότητας, κατ’αναλογία ένα αντίστοιχο σύστημα θα μπορούσε να εφαρμοστεί και στα νοσοκομεία του ΕΣΥ, καθώς και σε άλλους φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας, όπου υπηρετούν νοσηλευτές.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Ν.Ε
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Δημήτριος Σκουτέλης Αριστείδης Δάγλας