Σε συνέχεια του ανωτέρου εγγράφου σας, σχετικά με τη χορήγηση του επιδόματος θέσης Υποδιευθυντών (Τομεαρχών) σας γνωρίζουμε τα εξής:
Όπως είναι ήδη γνωστό, προσφάτως ετέθησαν σε ισχύ οι διατάξεις του Νόμου 4024/2011 (Συνταξιοδοτικές ρυθμίσεις, ενιαίο μισθολόγιο – βαθμολόγιο, εργασιακή εφεδρεία και άλλες διατάξεις εφαρμογής του μεσοπρόθεσμου πλαισίου δημοσιονομικής στρατηγικής 2012-2015).
Σύμφωνα με το άρθρο 18§1 του ως άνω Νόμου, «στους προϊσταμένους οργανικών μονάδων του Δημοσίου, οποιουδήποτε επιπέδου καταβάλλεται, για όσο χρόνο ασκούν τα καθήκοντα της, μηνιαίο επίδομα θέσης ευθύνης οριζόμενο, κατά βαθμίδα θέσης, ως εξής: α) Προϊστάμενοι Διοίκησης: αα) Προϊστάμενοι Γενικών Διευθύνσεων Διοίκησης, εννιακόσια (900) ευρώ. ββ) Προϊστάμενοι Διευθύνσεων Διοίκησης, τετρακόσια (400) ευρώ. γγ) Προϊστάμενοι Τμημάτων Διοίκησης διακόσια πενήντα (250) ευρώ (…)».
Δια των ανωτέρω διατάξεων προσδιορίζεται το ύψος του μηνιαίου επιδόματος θέσης που δικαιούνται να λαμβάνουν οι προϊστάμενοι των οργανικών μονάδων επιπέδου γενικής διεύθυνσης, διεύθυνσης και τμήματος. Πλην όμως δεν υπάρχει πρόβλεψη για το ύψος του αντίστοιχου επιδόματος των προϊσταμένων οργανικών μονάδων επιπέδου υποδιεύθυνσης ή άλλως τομέα αν πρόκειται περί νοσηλευτικών υπηρεσιών. Το κενό αυτό επεσήμανε άμεσα η Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος, διαβλέποντας μια ερμηνευτική δυσαρμονία των επίμαχων διατάξεων.
Το υπαρκτό αυτό κενό προφανώς υπέπεσε και στην αντίληψη του νομοθέτη, ο οποίος έσπευσε να το καλύψει δια των διατάξεων του άρθρου 3§2 περ. β΄ της από 16-12-2011 Πράξεως Νομοθετικού Περιεχομένου (Κατεπείγοντα μέτρα εφαρμογής του Μεσοπρόθεσμου Πλαισίου Δημοσιονομικής Στρατηγικής 2012-2015 και του Κρατικού Προϋπολογισμού έτους 2011). Σύμφωνα με τις ανωτέρω διατάξεις ορίζεται, ότι οι προϊστάμενοι υποδιευθύνσεων διοίκησης, δηλαδή οι υποδιευθυντές ή άλλως οι τομεάρχες προκειμένου περί νοσηλευτικών υπηρεσιών, λαμβάνουν μηνιαίο επίδομα θέσης ύψους τριακοσίων (300) ευρώ.
Στο σημείο αυτό θα πρέπει να υπογραμμιστεί, ότι οι θέσεις τομεαρχών ως θέσεις ευθύνης των νοσηλευτικών υπηρεσιών όλων των νοσοκομείων προβλέπονται ευθέως από τις διατάξεις του άρθρου 103 του Νόμου 2071/1992. Είναι, δε, σαφές, ότι η θέση τομεάρχη νοσηλευτικής υπηρεσίας εξομοιούται με την θέση υποδιευθυντή. Αυτή, εξάλλου, είναι και η επί σειρά ετών ακολουθούμενη πρακτική, ήτοι οι τομεάρχες των νοσηλευτικών υπηρεσιών ανέκαθεν εκλαμβάνονταν ως υποδιευθυντές και τους χορηγούνταν το αντίστοιχο επίδομα θέσης.
Η χρήση του όρου τομεάρχης αντί του όρου υποδιευθυντής οφείλεται αποκλειστικά και μόνον στην ιδιαίτερη ιεραρχική διάρθρωση των νοσηλευτικών υπηρεσιών, που υποχρεωτικώς ακολουθούν την αντίστοιχη διάρθρωση των οικείων ιατρικών υπηρεσιών. Η χρήση, δε, διαφορετικού όρου, σε συνδυασμό, όμως, με την εν τοις πράγμασι άσκηση καθηκόντων υποδιευθυντή, δεν είναι δυνατόν να οδηγήσει σε περικοπή του επιδόματος θέσης ευθύνης στους τομεάρχες των νοσηλευτικών υπηρεσιών.
Υπ’αυτό το πρίσμα η Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος επισήμανε, ότι το υπ’αριθμ.πρωτ. 2/6712/0022/03-02-2012 έγγραφο του Διευθυντή της 22ης Διεύθυνσης Μισθολογίου του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους σφάλλει κατά το μέρος που δεν αναγνωρίζει το δικαίωμα χορήγησης επιδόματος θέσης ευθύνης στους τομεάρχες των νοσηλευτικών υπηρεσιών. Το σφάλμα, δε, αυτό προκαλείται ένεκα της αυστηρά και στενά γραμματικής ερμηνείας των διατάξεων του άρθρου 18 του Νόμου 4024/2011.
Σε συνέχεια των παραπάνω ακολούθησε η έκδοση και εις ημάς κοινοποίηση του υπ’αριθμ.πρωτ. 2/23469/0022/26-03-2012 εγγράφου του Γενικού Διευθυντή της 22ης Διεύθυνσης Μισθολογίου της Γενικής Διεύθυνσης Μισθών του Γενικού Λογιστηρίου του Κράτους, δια του οποίου προτάσσεται μια στενά γραμματική ερμηνεία των διατάξεων του άρθρου 18 του Νόμου 4024/2011, η οποία οδηγεί στην περικοπή του επιδόματος θέσης ευθύνης στους Τομεάρχες των Νοσηλευτικών Υπηρεσιών των Νοσοκομείων όλης της χώρας.
Στο σημείο αυτό αισθανόμαστε την ανάγκη να σας επαναλάβουμε, ότι οι εκτελούντες χρέη τομεαρχών των νοσηλευτικών υπηρεσιών είναι υπάλληλοι που έχουν προκύψει κατόπιν διαδικασίας τυπικής κρίσεως από τα οικεία υπηρεσιακά συμβούλια, κατ’εφαρμογή των σχετικών διατάξεων περί επιλογής προϊσταμένων του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα, όπως εκάστοτε ισχύουν. Κατά συνέπεια γίνεται αμέσως αντιληπτό, ότι οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι έχουν κριθεί και έχουν τοποθετηθεί ως προϊστάμενοι θεσμοθετημένων θέσεων ευθύνης υπαρκτών και θεσμοθετημένων οργανικών μονάδων, ρητώς προβλεπομένων από τους οικείους οργανισμούς.
Ενόψει τούτου, και δοθέντος ότι οι συγκεκριμένοι υπάλληλοι εκτελούν εν τοις πράγμασι χρέη προϊσταμένου, κρίνεται απαραίτητη και η αντιστοίχηση του επιπέδου της οργανικής μονάδας, όπου προΐστανται, με ένα εκ των αναφερομένων επιπέδων γενικής διεύθυνσης, διεύθυνσης, υποδιεύθυνσης και τμήματος του άρθρου 18 του Νόμου 4024/2011. Σε διαφορετική περίπτωση, ήτοι αυτή της μη υπαγωγής τους σε συγκεκριμένο επίπεδο διοικητικής οργάνωσης, αφενός παραγνωρίζεται ο θεσμοθετημένος ρόλος τους, αφετέρου δεν δικαιολογείται να πραγματοποιούνται κρίσεις προϊσταμένων για την κατάληψη θέσεων Τομεαρχών νοσηλευτικών υπηρεσιών.
Προς επίρρωση, λοιπόν, της σαφούς αντιστοίχησης των Τομεαρχών των Νοσηλευτικών Υπηρεσιών με τους Υποδιευθυντές λοιπών οργανωτικών μονάδων της ελληνικής δημόσιας διοίκησης, παραθέτουμε ενδεικτικώς διατάξεις των Οργανισμών διαφόρων νοσοκομείων, όπου γίνεται ρητώς αναφορά, ότι οι Τομείς των Νοσηλευτικών Υπηρεσιών λειτουργούν σε επίπεδο Υποδιευθύνσεων.
Ειδικότερα, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 7§1 της υπ’αριθμ. Υ4α/110068/05 Κοινής Υπουργικής Απόφασης (Οργανισμός του Γενικού Νοσοκομείου Κέρκυρας, ΦΕΚ Β΄ 1293/2006), «Η Νοσηλευτική Υπηρεσία αποτελεί Διεύθυνση και διαρθρώνεται σε πέντε (5) Τομείς οι οποίοι λειτουργούν σε επίπεδο Υποδιευθύνσεων».
Απόλυτα συναφείς είναι επίσης οι διατάξεις του άρθρου 7§1 της υπ’αριθμ. Υ4α/89645/05 Κοινής Υπουργικής Απόφασης (Οργανισμός του ΓΝ Κατερίνης, ΦΕΚ Β΄ 1519/2006), του άρθρου 7§1 της υπ’αριθμ. Υ4α/109780/06 Κοινής Υπουργικής Απόφασης (Οργανισμός του ΓΝ – ΚΥ Λήμνου, ΦΕΚ Β΄ 308/2007), καθώς και του άρθρου 7§1 της υπ’αριθμ. Υ4α/118709/06 Κοινής Υπουργικής Απόφασης (Οργανισμός ΓΝ Αττικής «ΣΙΣΜΑΝΟΓΛΕΙΟ»).
Εκ του συνόλου των ανωτέρω διατάξεων, οι οποίες αναφέρονται όλως ενδεικτικώς, καθίσταται προφανές, ότι επί σειρά ετών στην ιεραρχική διάρθρωση της ελληνικής δημόσιας διοίκησης ο Τομέας της Νοσηλευτικής Υπηρεσίας νοείται, εκλαμβάνεται και αντιμετωπίζεται ως οργανική μονάδα επιπέδου Υποδιεύθυνσης, ενώ οι προϊστάμενοι των Τομέων λαμβάνουν το αντίστοιχο επίδομα θέσης ευθύνης.
Οποιαδήποτε αντίθετη θεώρηση, πέραν του ότι ερείδεται επί στενής γραμματικής και, μοιραία, εσφαλμένης ερμηνευτικής εκδοχής των διατάξεων του άρθρου 18 του Νόμου 4024/2011, φανερώνει άγνοια της δεδομένης επί σειρά πολλών ετών ιεραρχικής διάρθρωσης των Νοσηλευτικών Υπηρεσιών των Νοσοκομείων.
Ενόψει των ανωτέρω παρακαλούμε για την επανεξέταση του ζητήματος. Προς την κατεύθυνση αυτή θα ήταν ενδεχομένως χρήσιμη και η παρέμβαση του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους, το οποίο δύναται να αποφανθεί επί της αντιστοιχίας ή μη μεταξύ Τομεαρχών Νοσηλευτικών Υπηρεσιών και Υποδιευθυντών, κατόπιν της θέσεως υπόψη του όλων των στοιχείων.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Ν.Ε.
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Δημήτρης Σκουτέλης Αριστείδης Δάγλας