Αναφορικά με την τροποποίηση του πδ 318/1992 σχετικά με την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, που περιλαμβάνεται στο Σχέδιο Νόμου με τίτλο: «Διοικητικές Απλουστεύσεις- Καταργήσεις, Συγχωνεύσεις Νομικών Προσώπων και Υπηρεσιών του Δημόσιου Τομέα- Τροποποίηση διατάξεων Π.Δ. 318/1992 (Α 161) και λοιπές ρυθμίσεις.», το οποίο βρίσκεται στο στάδιο της επεξεργασίας, η Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος, το θεσμικό όργανο προάσπισης των δικαιωμάτων των Νοσηλευτών της χώρας σας επισημαίνει τα ακόλουθα:
Σύμφωνα με το άρθρο 7 του Ν. 4024/11: «3. Με προεδρικό διάταγμα, που εκδίδεται ύστερα από πρόταση του Υπουργού Διοικητικής Μεταρρύθμισης και Ηλεκτρονικής Διακυβέρνησης, η ικανότητα, η απόδοση ιδίως σε σχέση με τους προβλεπόμενους στόχους, τόσο σε ατομικό επίπεδο όσο και σε επίπεδο μονάδας και η συμπεριφορά του υπαλλήλου στην υπηρεσία, αποτελούν αντικείμενο περιοδικής εκθέσεως αξιολόγησης, που συντάσσεται κάθε χρόνο. 4. Με το προεδρικό διάταγμα, που προβλέπεται στην προηγούμενη παράγραφο του παρόντος άρθρου: α) καθορίζονται οι περιπτώσεις κατά τις οποίες απαιτείται αξιολόγηση, ο χρόνος έναρξης και λήξης της αξιολόγησης, τα όργανα, η διαδικασία και ο τύπος αξιολόγησης, καθώς και η βαρύτητα των επί μέρους κριτηρίων για την προαγωγική εξέλιξη, για την επιλογή του υπαλλήλου σε θέσεις προϊσταμένων οργανικών μονάδων οποιουδήποτε επιπέδου, για την αξιολόγηση της θητείας των προϊσταμένων στις θέσεις ευθύνης, καθώς και η συμμετοχή του Εθνικού Κέντρου Δημόσιας Διοίκησης (ΕΚ-ΔΔΑ) στη διαδικασία της αξιολόγησης, β) προβλέπεται η διαδικασία συγκρότησης των Συμβουλίων Αξιολόγησης κατά φορέα, που διασφαλίζουν την ορθή εφαρμογή του συστήματος αξιολόγησης και έχουν δυνατότητα επανεξέτασης της αξιολόγησης ή αναπομπής της στα όργανα αξιολόγησης των προηγούμενων επιπέδων, γ) μπορεί να παρέχεται η δυνατότητα και να καθορίζονται οι προϋποθέσεις άσκησης προσφυγής του ενδιαφερόμενου ενώπιον του οικείου Συμβουλίου Αξιολόγησης και δ) μπορεί να προβλέπονται τα όργανα και οι διαδικασίες διασφάλισης της ορθής εφαρμογής του συστήματος αξιολόγησης και ελέγχου της ορθής και ομοιόμορφης εφαρμογής του σε όλες τις υπηρεσίες και φορείς στους οποίους αυτό εφαρμόζεται, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 4 του παρόντος νόμου.»
Από τη διάταξη αυτή του Νόμου, που παρέχει νομοθετική εξουσιοδότηση για την έκδοση προεδρικού διατάγματος για τη ρύθμιση των θεμάτων των σχετικών με την αξιολόγηση των δημοσίων υπαλλήλων, δεν καθιερώνεται σύστημα συγκριτικής αξιολόγησης των υπαλλήλων μέσω της ποσόστωσης και της θέσπισης ανώτατων ποσοστών υπαλλήλων που δύνανται να βαθμολογηθούν ανά κλίμακα βαθμολογίας. Το σύστημα αυτό καθιερώνεται μόνον από το τροποποιούμενο προεδρικό διάταγμα, το οποίο σύμφωνα με την αιτιολογική έκθεση «αποσκοπεί στην αποκατάσταση του ρόλου και του θεσμού της αξιολόγησης, καθώς ο επιμερισμός των ποσοστών εξασφαλίζει αντικειμενικότητα στην αξιολόγηση και κατά το δυνατόν δικαιότερη αξιολόγηση και με τις ρυθμίσεις αυτές η αξιολόγηση δεν τελεί αποκλειστικά και μόνο σε συνάρτηση με τον αξιολογούμενο υπάλληλο, αλλά η αξιολόγηση του υπαλλήλου τελεί σε σύγκριση της απόδοσής του με αυτή των συναδέρφων του εντός της ίδιας οργανικής μονάδος».
Κατά τη διάταξη του άρθρου 7 του πδ 318/1992, όπως τροποποιείται με το άρθρο 21 του σχεδίου νόμου, ορίζεται ότι τα ανώτατα ποσοστά υπαλλήλων που είναι δυνατόν να αξιολογούνται με την κλίμακα βαθμών του άρθρου 8 του πδ 318/92 καθορίζονται ως εξής: με τους βαθμούς 9 ως 10 αξιολογείται ποσοστό ως 25% των υπαλλήλων, με τους βαθμούς 7 ως 8 αξιολογείται ποσοστό ως 60% των υπαλλήλων και με τους βαθμούς από 1 ως 6 αξιολογείται ποσοστό ως 15% των υπαλλήλων. Τα ποσοστά αυτά υπολογίζονται επί των υπαλλήλων που υπηρετούν ανά Γενική Διεύθυνση.
Με την καθιέρωση της ποσόστωσης αυτής κατά την αξιολόγηση και ειδικότερα με την πρόβλεψη ιδιαιτέρως χαμηλού ποσοστού υπαλλήλων που δύνανται να βαθμολογηθούν με άριστα, κάθε άλλο παρά αναβαθμίζεται ο θεσμός της αξιολόγησης και εξασφαλίζεται αντικειμενικότητα στην αξιολόγηση. Αντιθέτως, αυξάνονται οι πιθανότητες μιας αξιολόγησης αυθαίρετης και εξαρτώμενης από τις διαπροσωπικές σχέσεις με τον εκάστοτε προϊστάμενο. Ταυτοχρόνως, είναι μαθηματικώς βέβαιο ότι με την εφαρμογή του συστήματος αυτού, θα δυναμιτιστεί το κλίμα συνεργασίας και ομόνοιας μεταξύ συναδέρφων και θα προκληθούν έντονες προστριβές στον εργασιακό χώρο.
Ιδίως αναφορικά με τον κλάδο των Νοσηλευτών, που ήδη καλείται να εργαστεί σε εξαιρετικά δυσχερείς συνθήκες- λόγω των τεράστιων ελλείψεων σε προσωπικό και των πολυάριθμων προβλημάτων του ΕΣΥ- και πασχίζει με όλες του τις δυνάμεις να ανταπεξέλθει στις ανάγκες των ασθενών και της Υπηρεσίας, το νέο σύστημα αξιολόγησης, δεδομένης και της πραγματοποίησής της ανά Γενική Διεύθυνση (ήτοι σε «σύγκριση» με υπαλλήλους και άλλων κλάδων), κρίνεται εξαιρετικά άδικο.
Δεδομένου επομένως ότι τα προβλήματα που θα προκαλέσει η εφαρμογή του νέου συστήματος αξιολόγησης είναι περισσότερα από αυτά που αποσκοπεί να επιλύσει, σας καλούμε όπως κατά την επεξεργασία του σχεδίου νόμου επανεξετάσετε τα επίμαχα άρθρα, υπό το πρίσμα της εξουσιοδοτικής διάταξης του Ν. 4024/11 και των αρχών της αξιοκρατίας και της χρηστής διοίκησης, με γνώμονα την αρμονική λειτουργία των Υπηρεσιών του Δημοσίου Τομέα σε μια δύσκολη για τη χώρας μας συγκυρία.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Ν.Ε
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Δημήτρης Σκουτέλης Αριστείδης Δάγλας