Αναφορικά με τον τρόπο λειτουργίας των υγειονομικών επιτροπών και την δεσμευτικότητα των γνωματεύσεών τους, η Ένωση Νοσηλευτών επισημαίνει τα ακόλουθα :
Σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 165§1 του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα (Νόμος 3528/2007), «οι πρωτοβάθμιες υγειονομικές επιτροπές είναι αρμόδιες να γνωματεύουν, ύστερα από ερώτημα της υπηρεσίας: α) για τη χορήγηση αναρρωτικών αδειών, β) για την πιστοποίηση της υγείας των υποψηφίων για διορισμό, γ) για το χαρακτηρισμό νοσημάτων που χρήζουν νοσηλείας για τη χορήγηση άδειας έως είκοσι δύο (22) εργάσιμων ημερών το χρόνο, σύμφωνα με τις διατάξεις του άρθρου 50 παρ. 2 του παρόντος και δ) για κάθε άλλο θέμα υγείας του υπαλλήλου το οποίο έχει σχέση με τα υπηρεσιακά του καθήκοντα».
Όπως σαφώς προκύπτει από τις ανωτέρω διατάξεις, οι πρωτοβάθμιες υγειονομικές επιτροπές αποτελούν γνωμοδοτικά όργανα της διοίκησης για θέματα που αφορούν την υγεία των υπαλλήλων.
Σύμφωνα με πάγια αρχή του διοικητικού δικαίου, η εκφορά γνώμης, που νοείται κατά τεκμήριο ως απλή, και το περιεχόμενο αυτής δεν δεσμεύουν το αποφασίζον όργανο, που έχει την δυνατότητα να κρίνει διαφορετικά, παραπέμποντας τον ενδιαφερόμενο υπάλληλο στην οικεία δευτεροβάθμια υγειονομική επιτροπή.
Αυτό προκύπτει ευθέως εκ των διατάξεων του άρθρου 56§5 του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα, που ορίζουν ότι «το αρμόδιο για τη χορήγηση της αναρρωτικής άδειας όργανο είτε χορηγεί ολόκληρη την άδεια που προτείνει η πρωτοβάθμια υγειονομική επιτροπή ή, εάν κρίνει τη γνωμάτευση της ως αναιτιολόγητη, παραπέμπει τον ενδιαφερόμενο για εξέταση στη δευτεροβάθμια υγειονομική επιτροπή».
Τα ανωτέρω ισχύουν για την διαδικασία χορήγησης αναρρωτικής άδειας, αλλά ερμηνευτικώς θα πρέπει να γίνει δεκτό ότι κατ’αναλογία ισχύουν και για την περίπτωση εκφοράς γνώμης των πρωτοβάθμιων υγειονομικών επιτροπών για κάθε θέμα υγείας τινός υπαλλήλου, που σχετίζεται με τα υπηρεσιακά του καθήκοντα.
Συμπερασματικά, η γνώμη των πρωτοβάθμιων υγειονομικών επιτροπών δεν δεσμεύει την διοίκηση να ενεργήσει σύμφωνα με το περιεχόμενο της γνωμάτευσης ή εντός συγκεκριμένης προθεσμίας. Σε κάθε περίπτωση, βέβαια, εφόσον η διοίκηση αρνείται να συμμορφωθεί με το περιεχόμενο γνωμάτευσης της πρωτοβάθμιας υγειονομικής επιτροπής, θα πρέπει να αιτιολογεί επαρκώς την άρνησή της αυτή και να παραπέμπει το ζήτημα στην οικεία δευτεροβάθμια υγειονομική επιτροπή για εκφορά νέας κρίσης.
Αναφορικά, τέλος, με το ζήτημα της μετακίνησης νοσηλευτή σε διοικητική θέση, αυτή μπορεί να λάβει χώρα δια των διοικητικών μέτρων της απόσπασης, που είναι προσωρινού χαρακτήρα, και της μετάταξης, που συνιστά αλλαγή κλάδου και είναι μόνιμου χαρακτήρα.