Με έκπληξη πληροφορηθήκαμε το περιεχόμενο του υπ’αριθμ.πρωτ. 35281/01-11-2016 εγγράφου του Υποδιοικητή της 3ης Υγειονομικής Περιφέρειας (Μακεδονίας), δυνάμει του οποίου διαβιβάζεται προς ενημέρωση στις εποπτευόμενες μονάδες υγείας το υπ’αριθμ.πρωτ. 692/23-09-2016 έγγραφο της Πανελλήνιας Ένωσης Φαρμακοποιών Νοσηλευτικών Ιδρυμάτων (ΠΕΦΝΙ), εν σχέσει με την λειτουργία και την στελέχωση των μονάδων διάλυσης των κυτταροστατικών φαρμάκων. Με το εν λόγω έγγραφο η ΠΕΦΝΙ, εν είδει αυθεντικού ερμηνευτή της κείμενης νομοθεσίας, αποφαίνεται κατηγορηματικώς, ότι η διάλυση των κυτταροστατικών φαρμάκων δεν εμπίπτει στις αρμοδιότητες και τις υποχρεώσεις των νοσοκομειακών φαρμακοποιών.
Ανεξαρτήτως του εντελώς αβάσιμου χαρακτήρα των όσων διαλαμβάνει το επίμαχο έγγραφο της ΠΕΦΝΙ, μεγαλύτερη εντύπωση προκαλεί η διακίνηση και η κοινοποίησή του σε φορείς παροχής υπηρεσιών υγείας μέσω των υπηρεσιών της 3ης Υγειονομικής Περιφέρειας.
Ευλόγως διερωτώμεθα εν προκειμένω, πώς μια Διοίκηση Υγειονομικής Περιφέρειας αναλαμβάνει χρέη διακομιστή εγγράφων ενός σωματείου; Η πρακτική αυτή είναι τουλάχιστον πρωτοφανής έως ακατανόητη όχι μόνον για τον χώρο της υγείας, αλλά και τον ευρύτερο χώρο της δημόσιας διοίκησης. Με άλλα λόγια είναι πρωτοφανές μια δημόσια αρχή να διαβιβάζει προς ενημέρωση στους εποπτευόμενους φορείς της το έγγραφο ενός ιδιωτικού φορέα, υπονοώντας εμμέσως πλην σαφώς, ότι υιοθετεί πλήρως το περιεχόμενό του, αποφεύγοντας, ωστόσο, να το περιβάλλει με τον τύπο της διοικητικής πράξης ή, έστω, της εγκυκλίου.
Το ατόπημα αυτό αποκτά, μάλιστα, ιδιαίτερα βαρύτητα, αναλογιζομένου και του περιεχομένου του εγγράφου της ΠΕΦΝΙ. Ειδικότερα, στο εν λόγω έγγραφο υποστηρίζεται, μεταξύ άλλων, ότι η διάλυση των κυτταροστατικών φαρμάκων μπορεί να διενεργηθεί από μια πληθώρα επαγγελματιών, μη εξαιρουμένων των νοσηλευτών. Με άλλα λόγια η ΠΕΦΝΙ δηλώνει ευθαρσώς, ότι και οι νοσηλευτές δύνανται να επιφορτίζονται με την συγκεκριμένη ενέργεια – αρμοδιότητα.
Η θέση αυτή, ωστόσο, έρχεται σε πλήρη αντίθεση με το περιεχόμενο του υπ’αριθμ.πρωτ. Γ4α/Γ.Π.66007/06-09-2016 εγγράφου της Διεύθυνσης Επαγγελματιών Υγείας του Υπουργείου Υγείας, σύμφωνα με το οποίο ορίζεται ότι «η παρασκευή ή μείξη των κυτταροστατικών φαρμάκων δεν άπτεται των αρμοδιοτήτων των νοσηλευτών».
Στο σημείο ακριβώς αυτό εγείρεται μείζον ζήτημα ευθύνης των υπηρεσιακών παραγόντων της 3ης Υ.ΠΕ., που διαβίβασαν το αντίθετου περιεχομένου έγγραφο της ΠΕΦΝΙ. Υπενθυμίζεται, ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της περίπτωσης γ΄ του άρθρου 2 του Νόμου 3329/2005, σκοπός της ΔΥΠΕ είναι η παρακολούθηση της εφαρμογής, από τις Διοικήσεις των εποπτευόμενων ΦΠΥΥΚΑ, της πολιτικής που χαράσσεται από το Υπουργείο Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης.
Εν προκειμένω, λοιπόν, ενώ έχει εκδοθεί η προαναφερθείσα κατευθυντήρια οδηγία από το Υπουργείο Υγείας εν σχέσει με την αναρμοδιότητα των νοσηλευτών για την διάλυση των κυτταροστατικών φαρμάκων, η 3η ΔΥΠΕ, αντί να μεριμνά για την εφαρμογή της σχετικής οδηγίας, ως όφειλε, επί της ουσίας διαχέει μια εντελώς αντίθετη οδηγία και χαράσσει την δική της πολιτική επί του ζητήματος τούτου, υιοθετώντας εμμέσως πλην σαφώς το περιεχόμενο του επίμαχου εγγράφου της ΠΕΦΝΙ, δια της διαδόσεώς του «προς ενημέρωση» στους εποπτευόμενους φορείς της.
Ως εκ τούτου η 3η ΔΥΠΕ εμφανίζεται να απομακρύνεται από την εξυπηρέτηση των θεσμοθετημένων σκοπών της, όπως αυτοί αποτυπώνονται στις διατάξεις του Νόμου 3329/2005.
Για τον λόγο αυτό τα όργανα της 3ης ΔΥΠΕ θα πρέπει να ελεγχθούν για την ανεύρεση τυχόν πειθαρχικών ή πάσης άλλης φύσεως ευθυνών, ενόψει των ως άνω αναφερομένων.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Ν.Ε
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Δημήτριος Σκουτέλης Αριστείδης Δάγλας