Όπως είναι γνωστό, το πλαίσιο των νοσηλευτικών ειδικοτήτων αναμορφώθηκε πλήρως με τις διατάξεις των άρθρων 58-59 του Νόμου 4690/2020. Κατ’ εξουσιοδότηση των ως άνω διατάξεων έχει εκδοθεί η υπ’ αριθμ. Γ6α/Γ.Π.39226/30-06-2020 Απόφαση του Γενικού Γραμματέα Υπηρεσιών Υγείας του Υπουργείου Υγείας (Καθορισμός διαδικασίας για τη λήψη ειδικότητας α) «Επείγουσας και Εντατικής Νοσηλευτικής», β) «Νοσηλευτικής Δημόσιας Υγείας/Κοινοτικής Νοσηλευτικής», ΦΕΚ B’ 2656/30.06.2020).
Παρά τον εξαντλητικό χαρακτήρα των ρυθμίσεων των ως άνω νομοθετημάτων, δεν λαμβάνεται ειδική μέριμνα για την περίπτωση τυχόν διακοπής, ακούσιας ή εκούσιας, του προγράμματος νοσηλευτικής ειδικότητας.
Εν προκειμένω υπενθυμίζεται, ότι σύμφωνα με τις διατάξεις της παλαιότερης υπ’ αριθμ. Α4/203/20-01-1988 (ΦΕΚ Β΄ 106) απόφασης του Υπουργού Υγείας, Πρόνοιας & Κοινωνικών Ασφαλίσεων, οι ειδικευόμενοι που διακόπτουν το πρόγραμμα οικειοθελώς και αναιτιολόγητα δεν μπορούν να το επαναλάβουν αν δεν παρέλθουν, τουλάχιστον 5 χρόνια από τη διακοπή του.
Παράλληλα, ο ειδικευόμενος Νοσηλευτής που διακόπτει το πρόγραμμα για λόγους υπηρεσιακών αναγκών ή ανωτέρας βίας, δύναται να συνεχίσει το πρόγραμμα τον αμέσως επόμενο χρόνο μετά από γνώμη του ΚΕΣΥ.
Ενόψει των ανωτέρω αρχικώς θα πρέπει να επισημανθεί, ότι καίτοι οι ως άνω ρυθμίσεις δεν φέρονται ως ρητώς καταργηθείσες, εντούτοις ερμηνευτικά τίθεται εν αμφιβόλω η διατήρησή τους σε ισχύ, δοθέντος ότι έχουν ήδη υπάρξει μεταγενέστερες διατάξεις για τα ζητήματα των νοσηλευτικών ειδικοτήτων. Βέβαια, όπως προαναφέρθηκε, οι νεότερες ρυθμίσεις δεν αντιμετωπίζουν το ειδικό ζήτημα της διακοπής του προγράμματος. Υπ’ αυτό το πρίσμα θα μπορούσε να υποστηριχθεί η άποψη, ότι οι διατάξεις της υπουργικής απόφασης του έτους 1988 παραμένουν σε ισχύ κατά το μέρος που ρυθμίζουν ζήτημα, για το οποίο δεν έχει υπάρξει νεότερη πρόβλεψη.
Εάν η άποψη αυτή γίνει δεκτή, απομένει προς διερεύνηση το εάν η διακοπή του προγράμματος, που οφείλεται στη θέση του ειδικευόμενου νοσηλευτή σε αναστολή λόγω μη εμβολιασμού, συνιστά οικειοθελή διακοπή ή διακοπή που οφείλεται σε ανωτέρα βία.
Εν προκειμένω χωρούν οι εξής σκέψεις. Εφόσον το μέτρο της αναστολής λαμβάνεται μονομερώς από την διοίκηση, μέσω της έκδοσης σχετικής ατομικής διοικητικής πράξης στο πλαίσιο του διοικητικού καταναγκασμού, η διακοπή δεν εμφανίζεται ως οικειοθελής.
Ωστόσο, ενόψει της υποχρεωτικότητας του εμβολιασμού όλων ανεξαιρέτως των υγειονομικών, η προσωπική επιλογή τινός νοσηλευτή να μην εμβολιαστεί, η οποία επισύρει κατά νόμο την θέση του σε αναστολή, θα μπορούσε να εκληφθεί και ως οικειοθελής διακοπή του προγράμματος νοσηλευτικής ειδικότητας.
Αυτομάτως, λοιπόν, γίνεται αντιληπτό, ότι το συγκεκριμένο ζήτημα δεν ρυθμίζεται μέχρι και σήμερα από ρητή διάταξη, με αποτέλεσμα να καθίσταται αβέβαιος ο τρόπος χειρισμού του από την διοίκηση, ενόψει των λεπτών ερμηνευτικών ζητημάτων που μοιραία τίθενται.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Ν.Ε.
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Δημήτριος Σκουτέλης Τζαννής Πολυκανδριώτης