Με αφορμή την υπ΄αριθ. 8/2019 απόφαση του Δ.Σ. του Π.Γ.Ν. Αλεξανδρούπολης για μετεγκατάσταση των ειδικών θαλάμων νοσηλείας κρατουμένων στο χώρο του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών, η Ένωση Νοσηλευτών Ελλάδος, έχοντας νόμιμη και ηθική υποχρέωση, ως το επαγγελματικό επιμελητήριο των Νοσηλευτών, με καταστατικό σκοπό την εξασφάλιση υψηλής στάθμης φροντίδας και υγείας στο κοινωνικό σύνολο και την συμβολή στην προστασία της υγείας του Ελληνικού Λαού, σας επισημαίνει τα ακόλουθα:
Δυνάμει της υπ΄αριθ. 8/28-3-2019 απόφασης του Κοινού Διοικητικού Συμβουλίου (πρώην Π.Γ.Ν.Εβρου) των Ανεξάρτητων (Ν.Π.Δ.Δ) «ΠΑΝΕΠΙΣΤΗΜΙΑΚΟ ΓΕΝΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΥΠΟΛΗΣ» και «ΓΕΝΙΚΟ ΝΟΣΟΚΟΜΕΙΟ ΔΙΔΥΜΟΤΕΙΧΟΥ» με θέματα: «Έγκριση μετεγκατάστασης νοσηλευτικών θαλάμων – κελιών από τον 3ο όροφο όπου στεγάζονται οι: Α΄ Παν/κή Παθολογική Κλινική και Παν/κή Ογκολογική Κλινική, στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών (Τ.Ε.Π) του Π.Γ.Ν.Αλεξ/πολης» και «Έγκριση αλλαγής χρήσης του χώρου 23.29 «Οφθαλμολογικά Εξεταστήρια», ο οποίος βρίσκεται εντός του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ), σε νοσηλευτικό θάλαμο –κελί» και Γ) «Έγκριση ανάθεσης του έργου (προμήθεια –εργασίες) μετά από έρευνα αγοράς, για την ως άνω μετεγκατάσταση σύμφωνα με την υποβληθείσα τεχνική μελέτη, προϋπολογισθείσας δαπάνης ύψους 5.000,00 €», αποφασίστηκε κατά πλειοψηφία η έγκριση μετεγκατάστασης νοσηλευτικών θαλάμων – κελιών από τον 3ο όροφο στο Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών (Τ.Ε.Π) του Π.Γ.Ν.Αλεξ/πολης, η έγκριση αλλαγής χρήσης του χώρου 23.29 «Οφθαλμολογικά Εξεταστήρια», ο οποίος βρίσκεται στο επίπεδο Ο, εντός του Τμήματος Επειγόντων Περιστατικών (ΤΕΠ), σε νοσηλευτικό θάλαμο –κελί και η έγκριση ανάθεσης του έργου (προμήθεια –εργασίες), μετά από έρευνα αγοράς, για την ως άνω μετεγκατάσταση, σύμφωνα με την υποβληθείσα τεχνική μελέτη, προϋπολογισθείσας δαπάνης ύψους 5.000,00 €.
Η απόφαση αυτή είναι ακραία παράνομη και αντικείμενη σε πληθώρα διατάξεων Νόμου και έγγραφα του Υπουργείου υγείας, θέτει δε σε σοβαρή διακινδύνευση τη δημόσια υγεία και ασφάλεια αλλά και αυτή καθεαυτή την παροχή ιατρικών και νοσηλευτικών υπηρεσιών. Eιδικότερα:
1. Η απόφαση αυτή παραβιάζει τις προδιαγραφές της κείμενης νομοθεσίας για τους θαλάμους κρατουμένων ασθενών που έχουν περιληφθεί σε σειρά εγγράφων του Υπουργείου Υγείας (Υ4β/6868/24-09-2001, Υ4β/Γ.Π. 32970/22-05-2006 και Υ4β/Γ.Π.οικ. 138380/φ14/29-10-2007).
Όπως μας αναφέρθηκε και σε αντίθεση με τις προδιαγραφές των ανωτέρω εγγράφων, πρόκειται για έναν και όχι δύο θαλάμους, ο χώρος είναι τριπλής πρόσβασης, δεν είναι πλησίον νοσηλευτικής μονάδας (όλες οι νοσηλευτικές μονάδες βρίσκονται εκατοντάδες μέτρα μακριά) είναι σε σημείο όπου βρίσκονται όλη την ημέρα άλλοι ασθενείς, συνοδοί και προσωπικό, είναι εξαιρετικά δυσχερές να ελεγχθεί από τους αστυνομικούς λόγω τεράστιας επισκεψιμότητας και ευρείας προσβασιμότητας, δεν διαθέτει μπάνιο και είναι χώρος με έτερο προορισμό κατά το σχεδιασμό, δεν έχει επαρκή έκταση και γενικώς δεν πληροί καμία νόμιμη προϋπόθεση και προδιαγραφή.
2. Επιπροσθέτως η ανωτέρω απόφαση θέτει σε σοβαρό κίνδυνο την ομαλή λειτουργία του ΤΕΠ σε αντίθεση με τις Ευρωπαϊκές και διεθνείς προδιαγραφές και παραβιάζει την υπ’ αριθ. Υ4δ/Γ.Π. οικ. 22869/6-3-2012 (ΦΕΚ 874/Β720-3-2012) απόφαση του Υπουργού Υγείας και Κοινωνικής Αλληλεγγύης στην οποία δεν προβλέπεται η μη βραχεία νοσηλεία ασθενούς στο ΤΕΠ.
3. Η μετεγκατάσταση των θαλάμων κρατουμένων για την οποία δεν έχει ερωτηθεί αρμοδίως κανείς εμπλεκόμενος φορέας (Δ.Υ.Ε.Φ.Κ.Κ, Αστυνομική Διεύθυνση, εκπρόσωποι σωφρονιστικών υπαλλήλών) προκαλεί παρόντα και άμεσο κίνδυνο για την ασφάλεια ασθενών, προσωπικού και συνοδών.
Το Τμήμα Επειγόντων Περιστατικών είναι Τμήμα στο οποίο, επικρατεί συνωστισμός και οχλαγωγία, με αποτέλεσμα να είναι πολύ πιθανό να καταστεί εξαιρετικά δυσχερές το έργο των αστυνομικών, δεδομένου και του ότι συνήθως πρόκειται για κρατουμένους μεγάλης επικινδυνότητας. Η δε παρουσία αόριστου και μη δυνάμενου να ελεγχθεί αριθμού προσώπων, σε συνδυασμό με το γεγονός ότι οι πλάγιοι τοίχοι του ιατρείου του Τ.Ε.Π. 23.29 μας αναφέρεται ότι είναι κατασκευασμένοι από γυψοσανίδα, είναι βέβαιο ότι μπορεί να διευκολύνει αποδράσεις και τέλεση αξιόποινων πράξεων και θα θέσει σε σοβαρό κίνδυνο ακόμα και ανθρώπινες ζωές.
4. Αναφορικά με τους ίδιους τους κρατουμένους, είναι πιθανές οι δυσμενείς συνέπειες στην θεραπεία και τη νοσηλεία τους, ενώ εκ του γεγονότος ότι ο χώρος του ΤΕΠ είναι νευραλγικής σημασίας με μεγάλη επισκεψιμότητα όλο το 24ωρο, είναι βέβαιο ότι η νοσηλεία τους δεν θα πραγματοποιηθεί με ησυχία και ηρεμία, με αποτέλεσμα να παραβιάζονται τα συνταγματικά και από διεθνείς συμβάσεις δικαιώματά τους
5. Αναφορικά με την παροχή νοσηλείας και το νοσηλευτικό προσωπικό, ανακύπτει σοβαρότατο ζήτημα για το ποιοι Νοσηλευτές θα αναλάβουν τη νοσηλεία των κρατουμένων, λόγω και της μεγάλης απόστασης του χώρου αυτού από τις υπόλοιπες κλινικές. Η «μετακίνηση» των νοσηλευτών προς τους «θαλάμους» αυτους, θα είναι άκρως προβληματική και είναι δεδομένο ότι θα θέσει σε κίνδυνο την ασφαλή στελέχωση και την παροχή νοσηλείας τόσο στις κλινικές όπου εργάζονται οι Νοσηλευτές, όσο και στους θαλάμους αυτούς.
Δεδομένης δε της τεράστιας έλλειψης νοσηλευτικού προσωπικού και της τραγικής δυσκολίας οργάνωσης του χρόνου εργασίας κατά τις ελάχιστες προδιαγραφές του πδ 88/1999 και των κανόνων ασφαλούς λειτουργίας των Τμημάτων της ΝΥ, η μετεγκατάσταση των θαλάμων αυτών όχι μόνο δεν επιλύει προβλήματα, αλλά καθιστά δυσκολότερη την παροχή εργασίας του νοσηλευτικού προσωπικού και καταδεικνύει έλλειψη σεβασμού στον μαχόμενο νοσηλευτή που με πενιχρά μέσα και αυταπάρνηση στηρίζει το ΕΣΥ.
6. Αναφορικά με το νοσηλευτικό προσωπικό των ΤΕΠ, θεωρούμε αυτονόητο ότι δεν θα απασχοληθεί με τη νοσηλεία των κρατουμένων, κατά παράβαση κάθε έννοιας ασφαλούς λειτουργίας του ΤΕΠ και με «παραμέληση» των προσερχομένων ασθενών που ως επι το πλείστον αντιμετωπίζουν άμεσο και παρόντα κίνδυνο ζωής.
Συνεπεία όλων των ανωτέρω, είναι προφανές ότι η απόφαση μετεγκατάστασης των θαλάμων-κελιών στο χώρο του ΤΕΠ είναι πρωτοφανής με την αρνητική έννοια, αποτελεί μοναδική «καινοτομία» του ΠΓΝΑ, είναι παράνομη και θέτει σε κίνδυνο την ασφαλή λειτουργία του Νοσοκομείου και την ποιοτική παροχή νοσηλευτικής και ιατρικής φροντίδας, δεν πληροί κανέναν όρο ασφαλείας και πρόληψης αξιοποίνων πράξεων, δεν είναι σύμφωνη με τη θεμελιώδη υποχρέωση της Διοίκησης για την παροχή υγιούς και ασφαλούς περιβάλλοντος εργασίας και περίθαλψης και προσβάλει την προσωπικότητα των κρατουμένων και τα θεμελιώδη δικαιώματά τους.
Επειδή κατά συνέπεια, η ανωτέρω απόφαση είναι προδήλως παράνομη και ακραία εσφαλμένη.
Επειδή η ανωτέρω απόφαση αποτελεί μοναδική καινοτομία του ΠΓΝΑ και δεν έχει παρατηρηθεί σε έτερο Νοσοκομείο της χώρας.
Επειδή η επικινδυνότητα της απόφασης μεταφοράς προκύπτει από το ίδιο το κείμενο της απόφασης του ΔΣ στην οποία αναφέρεται ότι «Επειδή η παρουσία των φυλακών (3ος όροφος – Α΄ Παν/κή Παθολογική και Ογκολογική Κλινική) βρίσκεται σε νοσηλευτικούς χώρους δίπλα σε άλλους θαλάμους ασθενών και με ανοικτή είσοδο σε διάδρομο κλινικής, και επειδή μέχρι σήμερα έχουν καταγγελθεί επεισόδια ατελούς καθαριότητας , φωνών καπνίσματος σε χώρους της κλινικής., απειλούν ασθενείς, προσωπικό και περαστικούς, με τελικό αποτέλεσμα μεγάλος χώρος με ζωτική αξία σε καθημερινή βάση και εφημερία και αχρηστεύεται, προτείνει την μεταφορά των φυλακών και την απόδοση των χώρων αυτών για κλινική χρήση υπό την αίρεση ότι η μετεγκατάστασή τους σε άλλο χώρο θα πληροί τους απαραίτητους όρους δηλ. άμεση νοσηλευτική βοήθεια ….»
Επειδή όλα όσα αναφέρονται στο ανωτέρω σκεπτικό θα λάβουν χώρα σε πολλαπλάσιο βαθμό στο ΤΕΠ, το τμήμα του Νοσοκομείου με τη μεγαλύτερη επισκεψιμότητα.
Eπειδή το Σύνταγμα στο άρθρο 21 παρ. 3 περιέχει γενική διάταξη για την προστασία της υγείας των πολιτών («Το Κράτος μεριμνά για την υγεία των πολιτών και παίρνει ειδικά μέτρα για την προστασία της νεότητας, του γήρατος, της αναπηρίας και για την περίθαλψη των απόρων.»)
Επειδή ο ισχύων Κώδικας Δημοσίων Υπαλλήλων, στο άρθρο 44 προβλέπει: « Όροι υγιεινής και ασφάλειας. 1. Οι υπάλληλοι έχουν δικαίωμα στη διασφάλιση συνθηκών υγιεινής και ασφάλειας στο χώρο εργασίας τους…» Με τη διάταξη αυτή αναγνωρίζεται αγώγιμο δημόσιο δικαίωμα υπέρ των υπαλλήλων για τη διασφάλιση ασφαλών συνθηκών εργασίας.
Επειδή η νομοθεσία για την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων κωδικοποιήθηκε δια του Ν. 3850/2010, στο άρθρο 42 του οποίου ορίζεται: «1. Ο εργοδότης υποχρεούται να εξασφαλίζει την υγεία και την ασφάλεια των εργαζομένων ως προς όλες τις πτυχές της εργασίας και να λαμβάνει μέτρα που να εξασφαλίζουν την υγεία και ασφάλεια των τρίτων.»
Επειδή στο άρθρο 72 του Νόμου 3850/2010 προβλέπονται ποινικές κυρώσεις για τις περιπτώσεις παράβασης των διατάξεων για την υγιεινή και ασφάλεια. Στον Ποινικό Κώδικα προβλέπεται το αδίκημα της έκθεσης σε κίνδυνο ζωής, αλλά και το αδίκημα της παράβασης καθήκοντος.
Επειδή εν προκειμένω είναι και ποινικά κολάσιμη η παράλειψη εφαρμογής της Νομοθεσίας και η παραβίαση της νομοθεσίας για την επαρκή προστασία της ζωής και της υγείας των υπαλλήλων αλλά και των ασθενών.
Επειδή η ανθρώπινη ζωή είναι το υπέρτατο έννομο αγαθό.
Επειδή είναι πολύ πιθανό να βρεθούμε ενώπιον δυσάρεστων και τραγικών εξελίξεων, με ενδεχόμενη απώλεια ανθρώπινης ζωής!
Επειδή αποτελεί πρωταρχικής σημασίας υποχρέωση της Πολιτείας η προστασία της υγείας και της ασφάλειας των πολιτών.
Επειδή η ανωτέρω απόφαση είναι ανακλητέα, άλλως ακυρωτέα.
Επειδή την ευθύνη για όλες τις δυσμενείς συνέπειες και τις αξιόποινες πράξεις και αποτελέσματα που είναι πολύ πιθανόν να ανακύψουν και για την διακινδύνευση του αγαθού της υγείας και της ανθρώπινης ζωής έχει αποκλειστικά το αποφασίζον όργανο.
Επειδή είναι επιβεβλημένη η άμεση ανάκληση της ανωτέρω απόφασης.
ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΑΝΩΤΕΡΩ ΛΟΓΟΥΣ
ΚΑΙ ΜΕ ΤΗ ΡΗΤΗ ΕΠΙΦΥΛΑΞΗ ΤΗΣ ΥΠΟΧΡΕΩΣΗΣ ΕΝΗΜΕΡΩΣΗΣ ΤΩΝ ΑΡΜΟΔΙΩΝ ΕΙΣΑΓΓΕΛΙΚΩΝ ΑΡΧΩΝ
Σας καλούμε όπως έκαστος στο πλαίσιο της αρμοδιότητας του, μεριμνήσετε άμεσα για την τήρηση της νομοθεσίας, την ανάκληση της ανωτέρω επικίνδυνης απόφασης και την προστασία εργαζομένων και ασθενών, δεδομένου ότι πλέον δεν γίνεται θεωρητική συζήτηση, αλλά δια της εφαρμογής της επίμαχης απόφασης βρισκόμαστε ενώπιον άμεσου και παρόντος κινδύνου κατά της ανθρώπινης ζωής.
ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ 24/6/2019
Για το Δ.Σ. του 2ου Π.Τ. της Ε.Ν.Ε.
Ο ΠΡΟΕΔΡΟΣ Η ΓΕΝ. ΓΡΑΜΜΑΤΕΑΣ
Γ. ΜΠΑΛΙΟΖΟΓΛΟΥ Μ. ΚΩΣΤΙΚΟΥ