Με τον πρόσφατο Νόμο 3918/2011 θεσμοθετήθηκε η ένταξη των νοσοκομείων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ στο Εθνικό Σύστημα Υγείας. Σύμφωνα, λοιπόν, με τις διατάξεις του άρθρου 32§2 του ως άνω Νόμου, «Μετά την ένταξη οι ανωτέρω Υπηρεσίες Νοσοκομειακής Υποστήριξης λειτουργούν ως αντίστοιχα παραρτήματα των ανωτέρω νοσοκομείων στα οποία εντάσσονται (φορείς υποδοχής). (…) Το νοσηλευτικό, το διοικητικό, καθώς και το πάσης φύσεως προσωπικό που υπηρετεί στις ως άνω μονάδες κατά το χρόνο ένταξης, κατανέμεται μεταξύ του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και του φορέα υποδοχής με απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης ύστερα από συνεκτίμηση της αίτησης προτίμησής του. Όσοι από το εν λόγω προσωπικό μεταφερθούν στους φορείς υποδοχής μεταφέρονται με την ίδια εργασιακή σχέση, οργανική θέση, κλάδο, βαθμό και ειδικότητα που κατέχουν στον αντίστοιχο φορέα υποδοχής. Για την υπηρεσιακή κατάσταση (άδειες, αποσπάσεις, μετακινήσεις, πειθαρχικές διαδικασίες, λύση υπηρεσιακής σχέσης κ.λπ.) του ανωτέρω προσωπικού, εφαρμόζονται μετά την κατά τα άνω μεταφορά του στους φορείς υποδοχής, οι διατάξεις που διέπουν το αντίστοιχο προσωπικό των φορέων αυτών (…)».
Όπως προκύπτει εκ των ανωτέρω διατάξεων, ο νομοθέτης προβλέπει την μεταφορά και την κατανομή του νοσηλευτικού προσωπικού των νοσοκομείων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ στους φορείς υποδοχής, ήτοι στα νοσοκομεία του ΕΣΥ, με διατήρηση της εργασιακής τους σχέσης, του κλάδου και του βαθμού τους. Επιπλέον, υπάρχει ρητή πρόβλεψη περί της υπαγωγής τους στο ίδιο ακριβώς καθεστώς που διέπει το αντίστοιχο, εννοείται κατά κλάδο, βαθμό και ειδικότητα, προσωπικό των φορέων υποδοχής, εξ απόψεως υπηρεσιακής κατάστασης και εξέλιξης. Η πρόβλεψη αυτή είναι μάλλον αυτονόητη, δοθέντος ότι οποιαδήποτε διαφορετική αντιμετώπιση των μεταφερομένων υπαλλήλων θα προσέκρουε ευθέως στη συνταγματική αρχή της ισότητας, που επιτάσσει την ίση μεταχείριση των υπαλλήλων που τελούν εις το αυτό υπηρεσιακό καθεστώς.
Περαιτέρω, κατ’εφαρμογή της εξουσιοδοτικής διάταξης του άρθρου 32§2 εδάφιο γ΄ του Νόμου 3918/2011, εξεδόθη η υπ’αριθμ. Φ. 10021/14771/2610/05-08-2011 Απόφαση του Υπουργού Εργασίας και Κοινωνικής Ασφάλισης (ΦΕΚ Β΄ 1808/11.8.2011) περί της κατανομής των διοικητικών και υγειονομικών υπαλλήλων των υπηρεσιών Νοσοκομειακής Υποστήριξης του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ μεταξύ του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ και των Νοσοκομείων του ΕΣΥ.
Με τον τρόπο αυτό ολοκληρώθηκε η διαδικασία μεταφοράς και κατανομής του νοσηλευτικού προσωπικού των νοσοκομείων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ στους φορείς υποδοχής του ΕΣΥ. Τονίζεται για ακόμη μια φορά, ότι οι ούτως μεταφερθέντες νοσηλευτές υπηρετούν πλέον στα νοσοκομεία του ΕΣΥ με βάση το ίδιο καθεστώς που διέπει τους νοσηλευτές των ως άνω νοσοκομείων.
Το μείζον ζήτημα που γεννάται εν προκειμένω είναι η ισότιμη συμμετοχή των νοσηλευτών αυτών στην τρέχουσα διαδικασία των κρίσεων για την πλήρωση θέσεων προϊσταμένων διεύθυνσης στις υπηρεσίες της 1ης Υγειονομικής Περιφέρειας. Ως γνωστόν η σχετική υπ’αριθμ. 1199/18-01-2011 απόφαση προκήρυξης – πρόσκλησης υποβολής υποψηφιοτήτων του Υποδιοικητή της 1ης Υ.ΠΕ. εξεδόθη τον Ιανουάριο του έτους 2011, ήτοι σε χρονική στιγμή κατά την οποία δεν είχε εισέτι λάβει χώρα η μεταφορά των νοσηλευτών των νοσοκομειακών μονάδων του ΙΚΑ-ΕΤΑΜ στους φορείς υποδοχής.
Αποτέλεσμα της συγκεκριμένης χρονικής συγκυρίας ήταν να παρέλθει η ταχθείσα προθεσμία για υποβολή αίτησης υποψηφιότητας ήδη από το τέλος του μηνός Φεβρουαρίου του τρέχοντος έτους, ήτοι έξι σχεδόν μήνες προ της μεταφοράς του νοσηλευτικού προσωπικού.
Συνεπώς αυτήν τη στιγμή παρατηρείται το φαινόμενο να βαίνει προς ολοκλήρωση μια διαδικασία κρίσεων, στην οποία, ωστόσο, δεν είχαν εν τοις πράγμασι δυνατότητα συμμετοχής όλοι οι υπάλληλοι που δύνανται κατά Νόμο να καταλάβουν τις προκηρυχθείσες θέσεις προϊσταμένων.
Η ως άνω περιγραφόμενη κατάσταση έρχεται σε προφανή αντίθεση με την αρχή της ισότητας και της ίσης μεταχείρισης των εργαζομένων. Επιπλέον θίγει την αρχή της αξιοκρατίας, δια του defacto αποκλεισμού μιας μερίδας υπαλλήλων από την δυνατότητα κατάληψης θέσεως προϊσταμένου. Ομοίως θίγεται το συνταγματικό δικαίωμα στην ελεύθερη ανάπτυξη της προσωπικότητας, στο οποίο αναγκαστικώς συμπεριλαμβάνεται το δικαίωμα του υπαλλήλου να κριθεί προϊστάμενος στην υπηρεσία όπου υπηρετεί, εφόσον διαθέτει τα εκ του Νόμου απαιτούμενα προσόντα.
Εκ των ανωτέρω παρατηρήσεων συνάγεται, ότι η εν εξελίξει διαδικασία των κρίσεων για την κατάληψη θέσεων διευθυντών στην 1η Υγειονομική Περιφέρεια παρουσιάζει σοβαρές πλημμέλειες, οι οποίες δεν δύνανται να θεραπευθούν παρά μόνον με έκδοση νέας προκήρυξης, με υποχρεωτική κοινοποίηση αυτής και στους μεταφερθέντες νοσηλευτές που θεμελιώνουν δικαίωμα κατάληψης θέσεως διευθυντή, προκειμένου αυτοί να έχουν την δυνατότητα υποβολής σχετικής αίτησης υποψηφιότητας.
Σε κάθε διαφορετική περίπτωση αναπόφευκτα θα εμφιλοχωρήσουν πλημμέλειες άμεσα συνδεόμενες με την μη τήρηση θεμελιωδών συνταγματικών αρχών και κατευθυντήριων διατάξεων του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα, οι οποίες θα δύνανται βασίμως να προβληθούν ως λόγοι ακύρωσης ενώπιον των αρμοδίων Διοικητικών Δικαστηρίων.
Οι ως άνω ιδιαίτερα κρίσιμες παρατηρήσεις δέον όπως τεθούν υπόψη απάντων των μελών του οικείου Υπηρεσιακού Συμβουλίου προκειμένου να διασφαλιστεί το σύννομον της διαδικασίας και να αποφευχθούν φαινόμενα καταπάτησης δημοσιοϋπαλληλικών δικαιωμάτων, που υπό προϋποθέσεις δύνανται να εγείρουν ευθύνες πειθαρχικές, αλλά και αστικής και ποινικής ευθύνης παντός εμπλεκομένου προσώπου – μέλους συλλογικού οργάνου της διοίκησης.
Για το ΔΣ της ΕΝΕ
Ο Πρόεδρος Ο Γ. Γραμματέας
Δημήτριος Σκουτέλης Αριστείδης Δάγλας