Αφορμή για την σύνταξη του παρόντος αποτελεί η έκδοση των υπ’αριθμ.πρωτ. Φ.24.Φ.πρ.σπ/4145/11-5-2016, Φ.24.Φπρ.σπ./6438/05-07-2016 και Φ.24.Φ.πρ.σπ/6519/07-07-2016 ταυτόσημων, εξ απόψεως περιεχομένου, αποφάσεων της Διευθύντριας της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας & Πρόνοιας του Τεχνολογικού Εκπαιδευτικού Ιδρύματος Αθήνας, δυνάμει των οποίων ορίστηκε-τροποποιήθηκε και τελικά συγκροτήθηκε στην τελική της μορφή η επιτροπή, που είναι επιφορτισμένη με το έργο του ελέγχου των προϋποθέσεων, ώστε το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Νοσηλευτικής να είναι εναρμονισμένο με την κείμενη νομοθεσία και να πληροί τις προδιαγραφές της ΑΔΙΠ για την μελλοντική πιστοποίησή του. Ενόψει των ανωτέρω εγγράφων επισημαίνονται τα εξής.
Ευθύς εξαρχής θα πρέπει να παρατηρηθεί, ότι οι επίμαχες αποφάσεις φέρονται ερειδόμενες επί των διατάξεων του άρθρου 9 παρ. 5 του Νόμου 4009/2011, οι οποίες και μνημονεύονται ως ληφθείσες υπόψη. Σύμφωνα, λοιπόν, με τις εν λόγω διατάξεις, «Ο κοσμήτορας της σχολής έχει τις ακόλουθες αρμοδιότητες και όσες άλλες προβλέπονται από τις διατάξεις του νόμου αυτού, του Οργανισμού και του Εσωτερικού Κανονισμού: α) …, στ) συγκροτεί επιτροπές για τη μελέτη ή διεκπεραίωση συγκεκριμένων θεμάτων που εμπίπτουν στις αρμοδιότητές του».
Πλην όμως οι διατάξεις του άρθρου 32 του Νόμου 4009/2011 ως ειδικές διατάξεις κατισχύουν των διατάξεων του άρθρου 9 του ίδιου νόμου και συνεπώς ως ειδικές διατάξεις εφαρμόζονται αποκλειστικά στην υπό κρίση περίπτωση.
Εν προκειμένω είναι προφανές, ότι η Διευθύντρια της Σχολής, που νοείται ως Κοσμήτορας σύμφωνα με την περίπτωση θ΄ του άρθρου 2 του Νόμου 4009/2011, προέβη στη σύσταση της ως άνω Επιτροπής, ενεργώντας όχι κατ’ επιταγήν των ειδικών διατάξεων του άρθρου 32 του Ν.4009/2011 αλλά κατ’εφαρμογήν των γενικών διατάξεων του άρθρου 9 παρ. 5 του ίδιου νόμου (4009/2011).
Σύμφωνα λοιπόν με τις εν λόγω διατάξεις του άρθρου 32 Ν.4009/2011, όπως τροποποιήθηκε από τον Ν.4076/2012 «Το κατά την παράγραφο 1 περιεχόμενο του προγράμματος σπουδών καταρτίζεται από ειδική επιτροπή, η οποία αποτελείται από τουλάχιστον πέντε καθηγητές της σχολής του οικείου γνωστικού πεδίου και συγκροτείται από τον κοσμήτορα και, εφόσον δεν πρόκειται για νέο πρόγραμμα σπουδών, το διευθυντή του τμήματος ή, σε περίπτωση συνεργασίας σχολών του ίδιου Α.Ε.Ι., από τους οικείους κοσμήτορες. Το περιεχόμενο του προγράμματος σπουδών εγκρίνεται από τον πρύτανη, ύστερα από εισήγηση της ή των κοσμητειών και σύμφωνη γνώμη της Συγκλήτου. Με τον Εσωτερικό Κανονισμό ρυθμίζονται τα θέματα που αφορούν τη συγκρότηση της επιτροπής, καθώς και οι προϋποθέσεις και η διαδικασία της κατ’ έτος αναθεώρησης επί μέρους πτυχών του περιεχομένου του προγράμματος σπουδών».
Όπως σαφώς προκύπτει εκ των προαναφερθεισών διατάξεων, η συγκεκριμένη Επιτροπή στην καταληκτική μορφή οφείλει να απαρτίζεται από τουλάχιστον πέντε καθηγητές του Τμήματος Νοσηλευτικής. Στην εξεταζόμενη, ωστόσο, περίπτωση, η συγκροτούμενη Επιτροπή απαρτίζεται από μόλις τέσσερα μέλη γεγονός που έρχεται σε πλήρη αντίθεση με την σχετική νομοθετική επιταγή, που κάνει ρητώς λόγο για πέντε καθηγητές.
Επιπλέον, όλοι οι καθηγητές που απαρτίζουν την επίμαχη Επιτροπή οφείλουν να προέρχονται από το οικείο γνωστικό πεδίο του προγράμματος σπουδών που καλούνται να εκπονήσουν ή να τροποποιήσουν αλλά στη συγκεκριμένη επιτροπή μόνο τα δύο μέλη οι κ.κ.Γ.Φούκα και Μ.Κελέση είναι καθηγητές του Τμήματος Νοσηλευτικής δηλαδή του οικείου γνωστικού πεδίου.
Εν προκειμένω, λοιπόν, καίτοι η συγκεκριμένη Επιτροπή έχει ως αντικείμενο ενασχόλησης το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Νοσηλευτικής, ορίζονται να μετέχουν ως μέλη
Α) η κυρία Αρετή Λάγιου, που είναι Καθηγήτρια του Τμήματος Δημόσιας Υγείας & Κοινοτικής Υγείας, όχι μόνο διαφορετικού τμήματος που παράγει διαφορετική ειδικότητα (επισκέπτες υγείας) αλλά και διαφορετικού γνωστικού πεδίου με γνωστικό αντικείμενο ‘Επιδημιολογία-Ογκολογία-Πρόληψη καρκίνου μαστού’ δηλαδή γνωστικό αντικείμενο στην ‘Ιατρική-Επιδημιολογία’ και εντελώς διαφορετικό σε σχέση με τη Νοσηλευτική.
Β) η κυρία Μαρία Βενετίκου, που είναι Καθηγήτρια του Τμήματος Ιατρικών Εργαστηρίων, όχι μόνο διαφορετικού τμήματος που παράγει διαφορετική ειδικότητα (τεχνολόγους εργαστηρίων) αλλά και διαφορετικού γνωστικού πεδίου με γνωστικό αντικείμενο ‘Νοσολογία-Παθοφυσιολογία’ δηλαδή γνωστικό αντικείμενο στην ‘Ιατρική Διάγνωση και Θεραπεία’ και εντελώς διαφορετικό σε σχέση με τη Νοσηλευτική η οποία επικεντρώνεται στη ‘Φροντίδα’.
Τέλος η επιτροπή σύμφωνα πάντα με τις Φ.24.Φ.πρ.σπ/4145/11-5-2016, Φ.24.Φπρ.σπ./6438/05-07-2016 και Φ.24.Φ.πρ.σπ/6519/07-07-2016 πρόκειται να συγκληθεί υπό την εποπτεία της ‘αρμόδιας Αναπληρώτριας Προέδρου’ κυρίας Αικατερίνης Λυκερίδου επίσης Καθηγήτριας του Τμήματος Μαιευτικής, όχι μόνο διαφορετικού τμήματος που παράγει διαφορετική ειδικότητα (μαίες) αλλά και διαφορετικού γνωστικού πεδίου με γνωστικό αντικείμενο ‘Μαιευτική Νοσηλευτική Φροντίδα Ι, ΙΙ, ΙΙ-Ειδικά Ψυχολογικά Προβλήματα Εγκύων Γυναικών’ δηλαδή γνωστικό αντικείμενο στην ‘Μαιευτική’ και εντελώς διαφορετικό σε σχέση με τη Νοσηλευτική η οποία περικλείει τη φροντίδα όλων των συστημάτων του ανθρωπίνου σώματος.
Κατά το μέρος τούτο η απόφαση της συγκρότησης της Επιτροπής πάσχει και είναι νομικά πλημμελής, ως ερχόμενη σε πλήρη αντίθεση με το γράμμα και το πνεύμα των διατάξεων του άρθρου 32 παρ. 2 του Νόμου 4009/2011, που θέτουν ως κριτήριο επιλογής των μελών το γνωστικό πεδίο.
Εντεύθεν, θεωρούμε κατά νόμο επιβεβλημένη την εν μέρει ανάκληση της συγκεκριμένης απόφασης, ώστε να υπάρξει άμεση αντικατάσταση της κυρίας Αρετής Λάγιου, της κας Μαρίας Βενετίκου και της κας Αικατερίνης Λυκερίδου από άλλα μέλη – καθηγητές, προερχόμενους από το Τμήμα Νοσηλευτικής δηλαδή αμιγώς από το γνωστικό πεδίο της Νοσηλευτικής.
Σε διαφορετική περίπτωση, κατά την οποία ήθελε υποτεθεί, ότι η συγκροτηθείσα Επιτροπή δεν αποτελεί την Επιτροπή που προβλέπεται στο άρθρο 32 παρ. 2 του Νόμου 4009/2011, οπότε και δεν οφείλει να εναρμονίζεται με τους εκεί τιθέμενους κανόνες, τότε αναμφίβολα ευρισκόμεθα ενώπιον μιας διοικητικής πρωτοβουλίας και δη της συγκρότησης μιας επιτροπής, που δεν διαθέτει κανένα νόμιμο έρεισμα και δεν στηρίζεται σε καμία διάταξη νόμου, που να απονέμει ευθέως μια αντίστοιχη αρμοδιότητα.
Εάν παρά ταύτα ήθελε υποτεθεί, ότι η συγκρότηση της επίμαχης επιτροπής ερείδεται επί των προαναφερθεισών διατάξεων του άρθρου 9 παρ. 5 του Νόμου 4009/2011, εφόσον το αντικείμενο εργασίας της σχετίζεται με το πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Νοσηλευτικής, κατ’αναλογία θα πρέπει και πάλι να γίνει δεκτό, ότι η συγκεκριμένη επιτροπή όφειλε να έχει ως μέλη της αποκλειστικά και μόνο καθηγητές προερχόμενους από το γνωστικό πεδίο της Νοσηλευτικής και όχι λοιπών άλλων ειδικοτήτων. Αυτό επιτάσσει η γραμματική, τελολογική και συστηματική ερμηνεία του συνόλου των διατάξεων του Νόμου 4009/2011.
Θα πρέπει, τέλος, να επισημανθεί, ότι το νυν εφαρμοζόμενο πρόγραμμα σπουδών του Τμήματος Νοσηλευτικής χρήζει σε κάθε περίπτωση αναθεώρησης, κατά το μέρος που διατηρείται σε ισχύ από επταετία και συγκεκριμένα από τον Οκτώβριο του 2009, ενώ θα έπρεπε να είχε ήδη αναμορφωθεί εδώ και τρία περίπου χρόνια, όπως επιβάλλεται από την ορθή ακαδημαϊκή πρακτική και την κείμενη νομοθεσία.
Για όλους τους πιο πάνω λόγους ζητείται η κατάργηση της πιο πάνω επιτροπής ως μη σύννομης και η άμεση έγκριση του προγράμματος σπουδών που καταρτίστηκε αφενός από την νομίμως συσταθείσα πενταμελή επιτροπή με βάσει την με αριθμό Φ.24/6902/23-12-2014 έγγραφη απόφαση της Κοσμήτορος της Σχολής Επαγγελμάτων Υγείας και Πρόνοιας (Σ.Ε.Υ.Π.) του ΤΕΙ Αθήνας και έχει ήδη εγκριθεί από το έτος 2015 με σχετικές αποφάσεις της ΓΣ του Τμήματος Νοσηλευτικής και της κοσμητείας της (Σ.Ε.Υ.Π.) του ΤΕΙ Αθήνας ώστε να εφαρμοστεί από το νέο ακαδημαϊκό έτος 2016-2017.
Για το Διοικητικό Συμβούλιο της Ε.Ν.Ε
Ο Πρόεδρος Ο Γεν. Γραμματέας
Δημήτριος Σκουτέλης Αριστείδης Δάγλας