Όπως είναι γνωστό, ο υπάλληλος μετά τον διορισμό του διανύει υποχρεωτικώς διετή δοκιμαστική υπηρεσία. Η ρύθμιση αυτή καταλαμβάνει όλους ανεξαιρέτως τους νεοδιοριζόμενους υπαλλήλους, ανεξαρτήτως τυχόν προϋπηρεσίας σε άλλο φορέα απασχόλησης.
Περαιτέρω, σύμφωνα με το άρθρο 98§1 του Δημοσιοϋπαλληλικού Κώδικα (Νόμος 3528/2007), «οι υπάλληλοι, που έχουν πριν από το διορισμό τους χρόνο πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας, εντάσσονται μετά τη μονιμοποίηση τους μέχρι και τον τελευταίο ενιαίο βαθμό, ανάλογα με το συνολικό χρόνο υπηρεσίας τους, ύστερα από ουσιαστική κρίση του υπηρεσιακού συμβουλίου. Ο τυχόν πλεονάζων χρόνος μετά την ένταξη λαμβάνεται υπόψη για την εξέλιξη στον επόμενο ενιαίο βαθμό».
Σύμφωνα με την παράγραφο 2 του ιδίου ως άνω άρθρου, «ως πραγματική δημόσια υπηρεσία νοείται κάθε υπηρεσία που έχει διανυθεί στο Δημόσιο, νομικό πρόσωπο δημοσίου δικαίου ή σε Ο.Τ.Α., με σχέση εργασίας δημοσίου ή ιδιωτικού δικαίου, καθώς και κάθε άλλη υπηρεσία που, με βάση ειδικές διατάξεις, αναγνωρίζεται ως πραγματική δημόσια υπηρεσία για βαθμολογική εξέλιξη».
Κρίσιμη και καθοριστική είναι προεχόντως η διάταξη της παραγράφου 4 του άρθρου 98, σύμφωνα με την οποία για την κατά τα ανωτέρω ένταξη λαμβάνεται υπόψη μόνο η υπηρεσία, που έχει διανυθεί πριν από το διορισμό με τα τυπικά προσόντα της κατηγορίας, στην οποία ανήκει ο υπάλληλος κατά το χρόνο της ένταξης.
Δηλαδή, κατά την διαδικασία της ένταξης του άρθρου 98, δεν δύναται να ληφθεί υπόψη ο χρόνος πραγματικής δημόσιας υπηρεσίας, που διανύθηκε με το τυπικό προσόν κατώτερης κατηγορίας από αυτήν, όπου ανήκει η θέση στην οποία εντάσσεται ο υπάλληλος. Στην αντίθετη περίπτωση ο νομοθέτης θα ανέτρεπε ουσιαστικά την ιεραρχία μεταξύ των ήδη υπηρετούντων, παραβιάζοντας κατ’αυτόν τον τρόπο την συνταγματική αρχή της ισότητας. Επιπλέον θα πρέπει ερμηνευτικώς να γίνει δεκτό ότι, ενόψει της δίκαιης και ίσης μεταχείρισης των δημοσίων υπαλλήλων, οι εντασσόμενοι τίθενται στο « αριστερό » των ήδη υπηρετούντων ομοιοβάθμων τους.
Κατά τα λοιπά ιδιαίτερη σημασία θα πρέπει να δοθεί, εις το ότι η ως άνω βαθμολογική ένταξη λαμβάνει χώρα μετά την μονιμοποίηση του υπαλλήλου, ήτοι μετά την πάροδο της διετούς δοκιμαστικής περιόδου. Με άλλα λόγια, υπάλληλος που υπηρετεί ήδη στο δημόσιο και συμμετέχει σε νέα προκήρυξη του ΑΣΕΠ καταλαμβάνοντας νέα οργανική θέση, εννοείται παραιτούμενος από την πρώτη, οφείλει να διανύσει εκ νέου την διετή δοκιμαστική περίοδο και μετά το πέρας αυτής εντάσσεται πλέον στον βαθμό που του αντιστοιχεί βάσει της συνολικής προϋπηρεσίας του.
Συμπερασματικά, ο υπάλληλος που διορίζεται εκ νέου μετά από την παραίτησή του από προηγούμενη θέση, μετά την πάροδο της δοκιμαστικής περιόδου, εξελίσσεται βαθμολογικά, άρα και μισθολογικά, αναγνωριζομένων των ετών προϋπηρεσίας του.